Hlavní obsah

Námořní doprava produkuje čtyři procenta celosvětových emisí CO2

Novinky, pit

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Námořní doprava produkuje zhruba čtyři procenta celosvětových emisí CO2 způsobených lidskou činností. Její uhlíková stopa se tak téměř vyrovná uhlíkové stopě Německa, jak uvedl Martin Stašek, tiskový mluvčí zastoupení Evropské komise v České republice.

Foto: Petr Kaplan, Právo

Ilustrační foto

Článek

Emise z námořní dopravy zatím nejsou nijak regulovány, avšak o této možnosti se již jedná v Mezinárodní námořní organizaci a také na konferenci o rámcové úmluvě OSN o změně klimatu v Cancúnu.

„Pokud jde o emise skleníkových plynů a jejich dopad na životní prostředí, je námořní doprava nejšetrnějším druhem dopravy,“ připomněl Stašek. Nebudou-li však podniknuty žádné kroky, vzrostou podle odhadů emise z této dopravy do roku 2050 o 150 až 200 %. Námořní doprava je přitom pro světovou ekonomiku v současné době nenahraditelná, neboť na zhruba 50 000 obchodních lodí se přepravuje 90 % celosvětového objemu zboží.

Lodní palivo má značný obsah síry. Na základě nové dohody budou lodě ale muset v oblastech kontroly emisí síry v Baltském a Severním moři do roku 2015 začít používat palivo s obsahem síry pouze 0,1 %, což už ostatně platí v přístavech Evropské unie.

„Pro snížení emisí v sektoru lodní dopravy existuje velký prostor. Technická řešení na snížení spotřeby paliva a objemu látek znečišťujících ovzduší a skleníkových plynů jsou už k dispozici, ať už jde o lepší konstrukci lodí, pohon a strojní zařízení, případně optimalizaci provozu,“ uvedla EK.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám