Zdeněk Sklenář z pražské Galerie Sklenář, která se podílí na přípravě čínské aukce, Právu řekl: „Prodeje zlaté slzy se má v Šanghaji zúčastnit na tři sta nejbohatších čínských podnikatelů. Aukce bude navíc přenášena televizní stanicí CBN a organizátoři předpokládají, že díky tomu bude vše sledovat v přímém přenosu až 280 miliónů diváků.“

Slza měla být původně odlita z jedné tuny zlata, ale nakonec byla celá udělána z hliníku a jen její povrch byl pokryt třemi a půl gramy 24karátového zlata. K vytvoření se použil speciální technologický postup: jádro slzy bylo vyfrézováno a zlato se naneslo pomocí nanotechnologie.

Souboj asijských sběratelů

Očekává se, že slza vyvolá světovou senzací a dojde k velkému finančnímu souboji asijských sběratelů umění. Vyvolávací cena je 1,6 miliónu dolarů, to jest v přepočtu 30 miliónů Kč.

Aukce je částečně charitativní. Všechny finanční příhozy nad částku 1,6 miliónu dolarů půjdou na dobročinnost. Pokud se slza vydraží i jen za vyvolávací cenu, půjde o nejdražší dílo současného českého umělce, které bylo kdy prodáno na světové aukci.

Autorem instalace se zlatou slzou, kterou doplňuje i zvláštní laboratoř na vůně, je český výtvarník Federico Díaz, který o svém uměleckém záměru prohlásil: „Slzy jsou jednou z mála kapalných látek lidského těla, s nimiž se v naší společnosti ještě neobchoduje, na rozdíl od krve, mléka nebo spermatu. Zlato je symbolem moci a bohatství, ale také válek, smutku a emocí. Zlato také svou různou cenou v době krizí reflektuje stav lidské civilizace. Moje slza má toto všechno lidem připomínat.“

Podle Díaze je majitelem celé instalace více subjektů, které se na jejím vzniku přímo i nepřímo podílely. Víc nechtěl, co se týče majetkových práv, sdělit.
„Dražba je pro nás milé překvapení a dalším z úspěchů české účasti na EXPO,“ řekl Právu generální komisař českého pavilónu Pavel Antonín Stehlík.

Na včerejší tiskové konferenci představil bilanci našich úspěchů v Číně. Jde o sedm ocenění včetně stříbrné ceny BIE za kreativitu; zmínil také vysokou návštěvnost českého pavilónu, která dosáhla čísla 8 744 456 návštěvníků.
Český pavilón byl v Číně hned po skončení EXPO prodán za částku 32 miliónů korun, kterou zaplatil zemědělský podnik, Farma československo-čínského přátelství z provincie Chepei.