ČD budou zároveň muset zaplatit za použití kolejí v příštím roce Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) o 270 miliónů korun více než letos. Shodnou částku ušetří dceřiná firma pro nákladní dopravu ČD Cargo.

"Zatímco silniční mýtné v dalších dvou letech zdraží, na železnici dochází ke snižování poplatků za nákladní přepravu. Jsem přesvědčený, že firmy by si tuto příležitost neměly nechat ujít," prohlásil Bárta s tím, že ministerstvo dopravy chce podpořit přepravu nákladu po železnici.

Snížení příspěvku pro zaměstnance i propouštění

ČD hodlají najít i zhruba půl miliardu, o kterou ministerstvo podniku zkrátí státní příspěvek. Přibližně polovinu činí zrušená dotace na vlaky vyšší kvality EuroCity a InterCity, ministerstvo rovněž sníží příspěvek do sociálního programu pro zaměstnance ČD z 248 miliónů korun na 63 miliónů.

"Ministerstvo dopravy dotování dálkových spojů považuje za nesystémové i v porovnání s ostatními zeměmi," dodal Bárta k rušení dotací na vlaky EuroCity a InterCity. Podle Bárty se ministerstvu s pomocí krajů rovněž povedlo snížit množství neefektivních spojů.

ČD jen za letošní rok propustily 1600 zaměstnanců. Další tisícovka lidí by pak společnost měla opustit v příštím roce. "Nelíbí se nám jedna věc, že čísla propouštěných se neustále zvyšují," uvedl předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša.