Průměrná útrata na člena rodiny letos vzroste na 3223 korun z loňských 3106 korun. V roce 2008, kdy se začala projevovat ekonomická krize, byla tato částka 3367 korun, v roce 2006 dokonce více než 5000 korun. "Nárůst sice není nijak závratný, přesto může znamenat konečné probouzení z krize," uvedla společnost Unilever s tím, že loňské Vánoce byly v Česku kvůli hospodářské krizi meziročně skromnější.

Domácnost patřící do nejnižší příjmové skupiny zaplatí letos za dárky pro své blízké průměrně 5322 korun namísto loňských 4764 korun. Oproti předcházejícím Vánocům se naproti tomu chystají nejvíce šetřit lidé s vyššími příjmy, loni domácnost z této skupiny vydala na vánoční dárky 12 592 korun, letos je to 11 232 korun. "Dá se tak říci, že se výdaje za vánoční dárky u nejbohatších a nejméně příjmových skupin postupně přibližují," řekl Petr Hantych ze společnosti Unilever.

Víc peněz na pyrotechniku, méně na cestování

Češi se při letošních svátcích chystají více utrácet nejen za dárky, ale také další vybavení. Největší nárůst se podle průzkumu projeví u novoroční pyrotechniky. Za tu loni utratili v průměru 500 korun, letos jí hodlají nakoupit za 700 korun. Lidé jsou připraveni připlatit si také za vánoční stromek a výzdobu. Naopak výrazně budou šetřit na vánočním cestování, náklady by měly letos klesnout téměř o polovinu na 1665 korun z 3276 korun před rokem.

Většina obchodníků zahájila prodej vánočního zboží v polovině října, například ale Kaufland vánoční akci spustil již koncem srpna. Vánoce jsou pro obchodníky tradičně nejsilnějším prodejním obdobím v roce, loni ale kvůli hospodářské krizi prosincové tržby maloobchodníků po několika růstových letech poprvé klesly meziročně o 1,9 procenta.

Více než polovina Čechů podle průzkumu internetového magazínu RetailInfo.cz letos hodlá pořídit vánoční dárky v nákupních centrech. Do menších kamenných obchodů na vánoční nákupy zamíří zhruba čtvrtina lidí a na internetu vánoční dárky objedná necelá pětina zákazníků.