„Nejčastějšími stížnostmi klientů na zájezdy jsou zpoždění letadla, neodpovídající počet celých nocí a ubytování v jiném hotelu. Vyplývá to z dlouhodobých statistik naší asociace za posledních pět let,“ potvrdil mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura.

Co se týče času odletů a počtu strávených nocí, potíž často tkví právě v letecké přepravě. Kvůli výhodnějším cenám se totiž české letecké zájezdy vypravují v noci, protože spoje jsou levnější. Jenže běžnou praxí je například to, že z 11denního zájezdu se stává jen 9denní.

Přestože klienti počítají s tím, že první a poslední den je určen k přepravě, zklamaní jsou z toho, že je toto pravidlo je často vyvedeno do extrému.

„Ze zákona musí cestovní kancelář uvést termín zahájení a termín ukončení zájezdu tzn. např. odlet z ČR v 23:45 je skutečně podle zákona prvním dnem zájezdu. Přílet zpět do ČR v 00:30 ráno je pak posledním kalendářním dnem zájezdu,“ vysvětlil Okamura.

Kdy poletí, nechtěli ženě říci

Cestovky či cestovní agentury si ale mnohdy časy odletů nechávají dlouho pro sebe. Přesvědčit se o tom mohla před několika dny i Valerie Golovčenková z Českých Budějovic. Koupila si za 18 tisíc zájezd do Egypta, a to šest dní před odletem. Na dotaz, kdy odletí, jí nebylo v agentuře odpovězeno. Ve smlouvě měla k odletu uvedeno jen Brno - Egypt - Brno.

Rozhořčení na sebe nedalo dlouho čekat. Z Brna se odlétalo v 10:50, ale s tím, že bylo ještě mezipřistání v Ostravě, o tom ale cestovní kancelář ženu neinformovala. Do Egypta nakonec dorazila až v 17:50. Se stížností u cestovky však neuspěla. Dozvěděla se pouze, že podrobné informace o cestě jsou někde na konci katalogu a že je obecně zvykem, že první a poslední den jsou určeny na přepravu.

Okamura v tomto ohledu upozorňuje, že cestovní kanceláře mají povinnost informovat o odletech nejpozději sedm dní před zahájením zájezdu.

„Zájezd tak může mít třeba osm dní, ale jen šest celých nocí, proto doporučuji, aby se v případech, kdy není počet nocí u zájezdu uveden, klient vždy radši zeptal předem na počet celých nocí. V případě, že zájezd klientovi z tohoto pohledu nevyhovuje či CK není schopna podat informace ke spokojenosti klienta, doporučuji, aby si klient zájezd koupil u jiné CK, kde mu podmínky a nabídka vyhovuje,“ uzavřel Okamura.