„Tahounem byly prodeje motorových vozidel - Češi začali využívat vrcholících slev mnoha prodejců,“ komentoval analytik Raiffeisenbank Pavel Mertlík.

Ze statistik mimo jiné vyplývá, že menší zájem byl o výrobky pro domácnost, potraviny a lidé méně nakupovali i u stánků a na trzích. Naopak podle ČSÚ růst tržeb zaznamenal prodej přes internet či zásilkové služby (o 10,8 procenta), maloobchod s počítači (o 9,3 procenta), více se prodávalo i oblečení a obuv (o 2,4 procenta).

Přestože květnové výsledky maloobchodu jsou příznivé, odborníci se shodují, že lidé mají stále hluboko do peněženek. „Domníváme se, že i květnový meziroční růst maloobchodních tržeb je onou pověstnou ‚vlaštovkou, která nedělá jaro‘. Zlepšení situace na trhu práce a z něho vyplývající větší spotřebitelský optimismus se podle našeho odhadu systematicky projeví až v závěru letošního roku,“ dodal Mertlík.

To potvrdil i analytik Komerční banky Miroslav Frayer. Podle něj celkové maloobchodní tržby za letošní rok budou stagnovat popřípadě proti loňsku mírně klesnou.