Článek
Zatím měli totiž živnostníci v EU výjimku z pravidel datujících se do roku 2002. Evropská komise pak před časem navrhla, že by z ní mohli být zcela vyňati. Europoslanci hlavně z levicových stran to ale zamítli. Pro odmítnutí bylo 368 europoslanců, návrh podpořilo 301, osm se zdrželo.
"Podle stávající právní úpravy mohou řidiči v zaměstnaneckém poměru týdně v průměru odpracovat maximálně 48 hodin. V případě, že v průběhu čtyř po sobě jdoucích měsíců tento limit nepřekročí, mohou týdně odpracovat až 60 hodin," píše se na stránkách zákonodárného sboru. Těmto pravidlům by měli nyní podléhat i samostatně výdělečně činní řidiči.
"Pro zahrnutí živnostníků do takto přísného režimu neexistuje jediný racionální důvod, a to ani podle Evropské komise," uvedl europoslanec ODS Milan Cabrnoch. Podobný názor zastávala i zpravodajka k návrhu a slovenská europoslankyně Edit Bauerová z nejsilnější lidovecké frakce EP.
Podle evropské federace pracovníků v dopravě ETF, která prosazovala rovnost zaměstnaných i samostatně výdělečně činných řidičů, pracovní doba u řidičů-živnostníků může dosahovat až 86 hodin týdně.
"Socialisté argumentovali hlavně potřebou vyšší bezpečnosti na silnicích a stejnými podmínkami pro všechny řidiče, nemají ale v rukou žádné podklady," říká konzervativní europoslanec Milan Cabrnoch.
"Živnostníci opravdu pracují jinak, než třeba (jen zaměstnaní) řidiči kamionů. Živnostníci sedí u počítače, shánějí zakázky, komunikují s klienty. Budou i potom muset povinně odpočívat jako řidič kamionu? Jak budou tuto práci vykazovat, zaznamenávat a kdo je bude kontrolovat?" uvedl Cabrnoch v prohlášení.