„Evropská komise nám dopisem oznámila, že si bere čtyři měsíce na rozmyšlenou. Bude od nás teď zřejmě požadovat řadu vysvětlení a doplnění podkladů, které jsme jí už dříve zaslali. Zatím si ale nepřipouštíme, že bychom peníze z operačního programu Evropské unie Doprava nedostali, protože jsme v celé věci postupovali v souladu s českou legislativou,“ řekla Právu mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Horší podle mluvčí je, že se dále zpozdí vydávání stavebních povolení, a tím i celá dostavba 16,4 kilometru dlouhého úseku Lovosice–Řehlovice, který prochází CHKO. Jinak je už celá dálnice D8 z Prahy až k hraničnímu přechodu Krásný Les hotova.

Stavební povolení chybí jen pro 3,6 km

„Stavební povolení zatím máme na 12,8 kilometru, a chybí nám tedy už jen pro 3,6 km. Celý průchod Českým středohořím sice nestihneme dokončit do letošního listopadu, jak se původně plánovalo, stále však ještě doufáme, že úsek a tím i celá D8 budou hotovy do konce roku 2011,“ uvedla Vápeníková.

Dostavba dálnice D8 je dlouhodobě trnem v oku různým občanským sdružením a ekologickým organizacím, jimž se nelíbí zásahy do přírody v CHKO České středohoří. Obávají se nenávratného poškození chráněných druhů rostlin a živočichů.

V současné době je podáno 14 žalob. Stavba úseku v CHKO se tak prodlužuje a rostou i stavební náklady. Ty měly původně dosáhnout (včetně DPH) dvanácti miliard korun, z čehož 70 procent by bylo hrazeno z evropských peněz.

Obce mají obavy z dalších průtahů

Na otázku, zda budou finanční prostředky na dostavbu D8 i v případě, že Evropská komise projekt nakonec neschválí, odpověděla Vápeníková.

„Na to nejsme schopni odpovědět, protože rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury, z něhož na výstavbu dálnic čerpáme, předkládá vláda a schvaluje parlament.“

Na dokončení úseku Lovosice–Řehlovice netrpělivě čekají obce, jimiž procházejí objízdné trasy. Na silnici I/8 dosahuje intenzita dopravy denně až 10 400 vozidel, na silnici I/30 téměř 20 000 vozidel a čtvrtina z nich jsou těžké kamióny.