„Můj odhad vychází z průměrné ceny za jeden kilometr dálnice 450 miliónů Kč,“ uvedl Brunclík při nedávné veřejné diskusi v Průhonicích o chystaném programu ODS Vize 2020.

O jak náročný úkol jde, ukazuje fakt, že od konce roku 1989, tedy za dvacet let, se dálniční síť ČR rozrostla jen o 560 km. Při tomto tempu výstavby by si motoristé museli na dokončení sítě počkat až do roku 2030, což je neúnosné.

Že jsou Češi s délkou tuzemských dálnic nespokojeni, ukázal i průzkum Ústředního automotoklubu. Za nedostatečnou považuje nynější dálniční síť 73 procent dotázaných motoristů. Největší nespokojenost přitom panuje v jižních Čechách a Karlovarském kraji.

„Pro příští roky musíme hledat nové způsoby financování, které by umožnily výstavbu urychlit a snížit její investiční náročnost,“ konstatoval Brunclík.

Jednou z možností je využití modelu PPP, tedy spolupráce státu se soukromým sektorem. Prvním takto realizovaným projektem má být výstavba úseku dálnice D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi. V budoucnu se uvažuje také o využití PPP pro stavbu dálnice D11 od Hradce Králové k česko-polské hranici a rychlostní silnice R35 (Liberec–Lipník nad Bečvou).

Topolánek: musíme zrušit zbytečné stavby

Rozestavěno v Česku je přes 180 kilometrů nových dálnic a 90 km silnic první třídy. Hodnota těchto kontraktů činí celkem 100 miliard korun.

Experti se shodují, že budování dálnic v ČR zbytečně prodražují zejména sjezdy a mimoúrovňové křižovatky, které se stavějí v kratších odstupech, než je v Evropě obvyklé. Vždyť jedna mimoúrovňová křižovatka vyjde i na miliardu korun.

„Starostové i ekologické organizace dělají svými požadavky v případě dálnic obrazně řečeno z opelu mercedes, což je stejně nebezpečné jako korupce. Stát nesmí nadále dopouštět, aby při budování dálnic byl okrádán. Musíme zastavit korupci a zrušit zbytečné stavby za státní peníze,“ uvedl v té souvislosti předseda ODS Mirek Topolánek.

Přijat krizový plán

Také podle ministra dopravy Gustáva Slamečky jsou hlavním důvodem, proč se v ČR staví příliš draho, politické zájmy krajů a obcí, jež si sjezdy prosazují svým lobbingem.

Ministerstvo dopravy vypracovalo loni na podzim ve spolupráci s ŘSD krizový plán, jehož součástí jsou úsporná opatření a kroky ke zlevnění dálničních staveb. Na minimální míru se omezí stavba tunelů, mimoúrovňových dálničních křižovatek a obchvatů měst.

Letos ŘSD slibuje otevřít 72 km nových dálnic. V létě se zprovozní jižní část pražského okruhu, tedy 24 nových kilometrů, které propojí plzeňskou a brněnskou dálnici. Dokončena letos má být i dálnice D1 na střední Moravě, včetně křižovatky u Hulína, odkud bude pokračovat rychlostní silnice R55 do Otrokovic. Nové úseky přibudou také rychlostním silnicím R4 u Písku a R6 u Karlových Varů.

Výstavbu ovšem komplikují spory mezi ŘSD a ekology. Otazník například visí nad dokončením dálnice D8, jejíž poslední 16kilometrový úsek Lovosice–Řehlovice v Českém středohoří má být hotov letos v listopadu. Právě kvůli nekonečným soudním sporům s ekology se ale termín dokončení s největší pravděpodobností posune až na příští rok.