„Náklady na jeden kilometr se snižují v rozmezí 30 až 50 procent v závislosti na ceně kapalných pohonných hmot,“ uvádí Pražská plynárenská. Mezi další výhody CNG patří tišší chod motoru, nižší emise škodlivin, zvýšení celkového dojezdu vozidla a nulová spotřební daň.

Dvě desítky plnících stanic

Při meziročním srovnání letos v srpnu vzrostl v ČR počet nově registrovaných CNG vozidel o sto procent. V Česku jsou v provozu téměř dva tisíce vozidel na zemní plyn, z toho 1500 jsou osobní auta a dodávky. CNG pohání 270 autobusů. Ve světe celkem jezdí přes devět miliónu vozidel na CNG.

Plnicích stanic je u nás celkem 22, příští rok se očekává výstavba dalších sedmi. Kromě toho v Česku funguje šest desítek malých domácích plniček. Pražská plynárenská očekává, že do roku 2020 budou v ČR čtyři stovky stanic a  v provozu na 450 tisíc aut na CNG.

Přestavba stojí 60 tisíc

Investice do přestavby vozidla na CNG se pohybuje řádově kolem 60 tisíc korun. Vždy ji svěřte odborné firmě s prověřenými referencemi.

Nevýhodou přestavby na CNG je zmenšení zavazadlového prostoru, neboť nádrž se ukládá v kufru vozidla. Jestliže se jedná o auto připravené na CNG přímo ze sériové výroby jsou nádrže na zemní plyn uloženy v podvozku.

Garáže jako u LPG

Podzemní hromadné garáže pro CNG vozidla musí u nás splňovat stejné bezpečnostní podmínky jako pro LPG. Plynárenská unie se ale odvolává se na to, že zemní plyn má lepší bezpečnostní parametry než tradiční pohonné hmoty.



 CNG  Benzin
Palivové náklady na 1 km 1,19 Kč 2,00 Kč
Ujetá vzdálenost za 1 000 Kč 842 km 501 km
Náklady na 15 000 km  17 808 Kč 29 925 Kč
Roční úspora u CNG  proti benzínu 12 117 Kč; proti naftě 10 702 Kč
Zdroj: Pražská plynárenská