Hlavní obsah

Hodnotu komerčních budov lze zvýšit o milióny

Právo, Jindřich Ginter, Monika Ginterová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

S tím, jak klesá počet nově zahajovaných staveb, se pozornost developerů a investorů soustředí na zachování hodnoty těch stávajících. Týká se to obchodních center, kanceláří, skladů i zdánlivě nenápadných objektů, jako jsou například benzínové pumpy s maloobchodními jednotkami.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Ilustrační foto

Článek

„V případě středně velkého nákupního centra o pronajímatelné ploše 20 000 m2 s průměrným nájmem 15 EUR / m2 lze při 5% zvýšení výnosů z pronájmů a 10% úsporách nákladů zvýšit hodnotu až o dva milióny eur,“ tvrdí Martin Kubík z poradenské společnosti DTZ.

Zkušený property manager umí efektivně kontrolovat náklady spojené s provozem budovy (výběrem dodavatelů) a maximalizovat výnos z nájemného. Asset manažer pak bedlivě sleduje rovněž obchodní a marketingovou stránku projektu. Například u obchodního centra umí včas zareagovat na změnu chování návštěvníka, případně absenci či přebytek ve složení nájemců.

Kdo je odlišný, boduje

Právě segment maloobchodu je stále zahuštěnější a potřeba odlišení nabídky největší. Letos bylo dokončeno 113 000 m2 a do konce roku je naplánováno dalších více než 90 500 m2. Ačkoliv je možné, že dokončení některých projektů bude odsunuto.

Nová centra

Nejvýznamnější centra otevřená v roce 2009 byly Forum Liberec, Plaza Liberec, Škodovka Klatovy, Shopping Centre Jih v Kladně a Most Retail Park. Do konce roku budou ještě dokončeny Forum Ústí nad Labem, rozšíření OC Olympia Brno, 2. fáze retail parku Area Bory Plzeň a další.

Na rok 2010 je naplánováno dokončení dalších více než 230 000 m2 maloobchodních ploch. Mezi plánovanými projekty na příští rok jsou Galerie Harfa, rozšíření OC Futurum Hradec Králové, druhá fáze Forum Liberec, Pivovar Děčín, Prior Jirkov, Prior Zlín.

Lukrativní nájemci: franchisingové sítě

Pro obchodní centra bývají lukrativními partnery firmy na bázi franchisy. Vstup do Česka zvažují či již nedávno realizovaly například australské gastronomické značky Sunshine Kebab, Gloria Jean´s Coffee, Boost Juice, Asagao, Chocolate Graphics (sladkosti), francouzské firmy Sergeant Major (dětské oblečení), Descamps (bytový textil), Devianne (pánská a dámská móda) či Les Néreides (bižuterie).

Ze Spojených států chystají expanzi na český trh namátkou Shoebox New York (luxusní dámská obuv), The Athlete’s Foot (sportovní obuv), Carl's Jr ze sítě CKE Restaurants anebo další gastro značky Inc a Applebees. Z toho samého segmentu pocházejí i italské značky Fratelli La Bufala, Revive Juice Bars, Café Nero či Pizza Mamma Mia.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám