Veřejnost se o vyhlášení stávky dozví 24 hodin předem, jak ukládá zákon. Během stávky se zastaví metro, autobusy i tramvaje.

V neděli večer mají odboráři ještě projednávat detaily. Například to, zda budou pochodovat z jednotlivých dep a garáží před budovu magistrátu.

Co by se muselo stát, aby odboráři nestávkovali? „Město by muselo podniku doplatit veškeré peníze, které mu dluží,“ míní Pulec. Pokud by dalo veřejný příslib, že koncem listopadu zastupitelstvo účet vyrovná, i to by stačilo. „Veřejný příslib je právně vymahatelný,“ doplnil Pulec.

 

Pokud dostane podnik 7,2 miliardy provozní dotaci, musí s ní umět hospodařit. Nezodpovědností je utrácet a pak přijít na konci roku s nataženou rukou,pražský primátor Pavel Bém

Odboráři si uvědomují, že stávka bude pro Prahu znamenat naprostý kolaps. „Jakmile se zastaví všechny tři frakce, tak Praha stojí,“ míní Feigel.

Město si údajně zatím neobjednává žádnou náhradní dopravu, protože žádný dopravce nemůže nahradit metro, tramvaje a autobusy, které denně nasazují na dva tisíce prostředků MHD. Navíc lze předpokládat, že když lidi nasednou do aut, tak bude Praha jednou velkou popojíždějící kolonou.

„Stávku beru vážně, přesto znovu opakuji: město se nenechá vydírat. Brát si jako rukojmí Pražany a cestující je nezodpovědné. Věřím, že se nakonec dohodneme,“ řekl ČTK primátor Pavel Bém (ODS).

Dodal, že město nenechá svého dopravce padnout a náklady na objednané výkony uhradí. „Pokud dostane podnik 7,2 miliardy provozní dotaci, musí s ní umět hospodařit. Nezodpovědností je utrácet a pak přijít na konci roku s nataženou rukou,“ míní Bém. Město však prostřednictvím společnosti Ropid objednalo u DP služby za 9,2 miliardy. A o ty dvě miliardy jde a také o hrozbu snižování platů a propouštění zaměstnanců DP.

Příliš mnoho slev

Náměstek primátora a předseda dozorčí rady dopravního podniku Rudolf Blažek (ODS) považuje za jedinou možnost, jak ven z finančních problémů DP, zvýšení dotace. „Neumím si představit jinou, musíme to uhradit,“ řekl. Je přesvědčen, že o tom rozhodne 27. listopadu zastupitelstvo hlavního města. Dopravní podnik letos již vykazuje ztrátu 2,5 miliardy korun.

Dozorčí rada nechala podle Blažka prověřit od ČVUT, zda ceny, za něž DP jezdí, nejsou přemrštěné. „Vyšlo, že jsou na 70 procentech průměru EU,“ konstatoval náměstek.

Prakticky ke shodným výsledkům jako ČVUT dospěla i analýza Deloitte. Zakopaný pes je v cenách. Zatímco jednorázová jízdenka je ve srovnání s ostatními evropskými městy jen o 8,5 procenta nižší, u jízdenek měsíčních a ročních je propad vůči EU ohromný. V přepočtu přijde Pražana roční jízdenka na 210 eur, obyvatele Milána či Hamburku na 250 eur, ale Vídně, Mnichova či Bruselu už na 300 až 330 eur. Tržba na jednoho cestující je tak v Praze nižší o 77 procent než v evropských městech, za což může i rozsáhlý systém slev a dopravy poskytované zdarma.

Velkou roli hraje i to, že lidé nad 60 let mají výraznou slevu na dopravu a lidé nad 70 let jezdí zdarma.

Středočeský kraj se na pomoc nechystá

Stávka, pokud k ní dopravní podnik město skutečně dožene, se dotkne také Středočechů, kteří v Praze pracují.

Nicméně Středočeský kraj se na pomoc hlavnímu městu nechystá. Jak řekl pro ČTK hejtmanův náměstek pro dopravu Robin Povšík (ČSSD), v žádném případě se nechce dostat do pozice stávkokaze tím, že by poskytl náhradní dopravu.