Hlavní obsah

Poptávka po obchodních prostorech ochladla, nájmy klesají

Právo, Monika Ginterová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Poptávka po prostorech k podnikání, jako jsou kanceláře, sklady a obchody, znatelně poklesla. Čisté nájmy se snižují. Podle dnes zveřejněné studie DTZ Property Times jsou ale patrné jisté známky oživení v investicích do komerčních nemovitostí.

Foto: DTZ, Novinky

Článek

„V případě maloobchodu se rozevírají nůžky mezi úspěšnými obchodními centry s často 100% obsazeností a centry, která se už před ekonomickou recesí potýkala s problémy. Pod velkým tlakem bylo i ve 3. čtvrtletí čisté efektivní nájemné v administrativních a komerčních nemovitostech. Do konce roku nájmy ještě nejspíš mírně klesnou,“ uvedla Lenka Pohlodková z DTZ. Nejvyšší dosahované nájemné, které je tlačeno dolů, kleslo meziročně o 8,7 % a momentálně je v Praze na úrovni 20 – 21 eur za metr čtvereční a měsíc.

Některé značky zavírají...

Ekonomická recese se promítla rovněž do maloobchodu. Několik majitelů značek, jako jsou Top Secret, Conbipel, Monton, se rozhodlo pro odchod z Česka, další vlastníci uzavřeli některé nevýdělečné prodejny; jedná se například o OP Prostějov, Kanzelsberger, ElectroWorld Tábor nebo Bluestar Café.

...jiné přicházejí

Zejména na principu franchisingu ovšem pokračuje expanze řady značek, jako jsou skandinávský módní řetězec KappAhl, který se do ČR vrátil a otevřel obchod v Brně, dále v gastronomii Sunshine Kebab, Gloria Jean´s Coffee, Boost Juice, Asagao, Fratelli La Bufala, Revive Juice Bars, Café Nera, Pizza Mamma Mia.

Dietní expanze

S konceptem center správné výživy, respektive nenásilné diety, do Česka rovněž expandovala španělská franchisingová značka Naturhouse. Během pouhého roku navzdory sílící recesi otevřela střediska v Praze, Ústí nad Labem, Ostravě a Českých Budějovicích a hledá zde další nové obchodní prostory na frekventovaných místech. Návratnost investic je překvapivě rychlá - zhruba do dvou let od otevření obchodu, přičemž na začátku je třeba počítat s výdaji ve výši zhruba 30 tisíc eur.

Růst neobsazenosti

I přes některé u nás nové úspěšné obchodní koncepty však celková míra neobsazenosti kanceláří a obchodních prostor vzrostla na 18,2 % z 16,9 % ve druhém čtvrtletí, uvedla DTZ.

Investoři aktivnější

Po velmi slabém druhém čtvrtletí vykázal třetí kvartál zvýšenou aktivitu investorů a posun od pouhého vyjednávání k uzavírání transakcí. Celkový objem tří uzavřených investičních transakcí dosáhl 48 miliónů eur. Celkový objem investic od začátku roku činil 100,49 miliónů eur. „Zdá se, že již dochází k oživení na investičním trhu v komerčních a průmyslových nemovitostech, i když v menším objemu. Očekávané celkové množství investičních transakcí by do konce roku mělo dosáhnout 300 miliónů eur,“ upřesnila DTZ.

Anketa

Myslíte si, že ještě budou klesat nájmy za kanceláře, sklady a obchodní centra?
ANO
87,2 %
NE
12,8 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 713 čtenářů.

Reklama

Výběr článků

Načítám