Mezi společnosti, které požadují pokračování dotačního programu, patří japonská Toyota a americký Ford. V předešlých měsících se na šrotovném v USA, Německu a Velké Británii rozdalo více než osm miliard eur, tedy více než 203 miliard korun.

„Byli bychom velice šťastni a vděční, kdyby vlády, zejména v Německu a Británii, opět zavedly šrotovné,“ řekl BBC na frankfurtském autosalonu  John Fleming, šéf Fordu pro Evropu.

„Máme obavy z toho, že šrotovné končí velice brzy. Proto bychom byli rádi, kdyby se tato akce prodloužila,“ doplnil. V mnoha zemích šrotovné skončilo brzy, protože o dotace byl obrovský zájem. Jen v USA se tři miliardy dolarů vyčerpaly během jednoho měsíce. [celá zpráva]

V Německu šrotovné skončilo před několika dny. Tamní trh byl pro automobilky velice důležitý, těžila z něj mimo jiné i mladoboleslavská Škoda Auto. Na odbyt šly zejména fabie. Podle odborářů poptávka po vozech po skončení šrotovného by měla jít dolů o několik tisíc kusů každý týden.

Dotace byla od začátku svého zavedení často kritizována, a to zejména kvůli tomu, že efekt je jen dočasný. Což se ostatně potvrdilo. Přestože se celosvětově na šrotovném utratily miliardy eur, například Toyota pláče a tvrdí, že potřebuje pomoc. „Potřebujeme nějakou pomoc... Do první poloviny roku 2010,“ uvedl Tadaši Arašima, prezident jejího evropského zastoupení.

Ekonomové: Šrotovné v Česku je k ničemu

Před několika dny prosadili šrotovné i čeští poslanci, a to i přes předešlé veto prezidenta Václava Klause. Odborníci se však již vyjádřili, že v Česku je šrotovné nesystémovým řešením. Podle nich dotace povede akorát k prohloubení schodku veřejných financí.[celá zpráva]