Na otázku Práva, jak se v tom mají řidiči vyznat, odpověděl v pátek mluvčí MD Karel Hanzelka: „Požádali jsme Svaz dovozců automobilů, aby pro nás vypracoval podrobný seznam. Nejpozději 15. září ho zveřejníme na internetové adrese www.mdcr.cz a předáme ho i dopravní policii.“

Na připomínku, proč ministerstvo potřebné údaje nezveřejnilo už dříve, aby se na novou vyhlášku mohli motoristé připravit, Hanzelka prohlásil: „Nepředpokládáme, že řidiči vyjmou rezervu ze svých aut hned 15. září. Vyhláška jim to nepřikazuje, a pokud budou chtít jezdit dál s rezervním kolem, nikdo jim v tom bránit nebude.“

Jasné v této chvíli je, že rezerva i nadále zůstane povinná pro všechna stará auta s motorem vzadu, jako jsou škodovky 105 a 120 či embéčka. „U těchto aut je totiž rezervní kolo součástí deformační zóny vozidla,“ vysvětlil Hanzelka.

Naopak nejmladší škodovky už rezervu muset mít nebudou, pouze soupravu na nouzovou opravu pneumatik. A u nákladních automobilů postačí, když řidič při silniční kontrole vykáže, že má uzavřenu smlouvu s asistenční službou.

Jak u vozů Škoda?

Například mladoboleslavská automobilka již do všech svých nových vozů plnohodnotnou rezervu nedodává, pouze originální sadu na opravu pneumatik.

„Co se týče starších vozů – u škodovek řady 105 až 135 a starších z technického hlediska nesouhlasíme s vyjmutím náhradního kola. U vozidel Škoda Favorit, Felicia, Fabia první generace a Superb první generace tuto záměnu nedoporučujeme, nejedná se však o nesouhlas,“ sdělil Právu mluvčí Škody Auto Evžen Krauskopf.

Dodal, že u vozidel Škoda Fabia druhé generace, Octavia první a druhé generace, Superb druhé generace a modelu Yeti bude možné náhradní kolo vyjmout za podmínky jeho nahrazením originální Škoda sadou na opravu pneumatik.

Policie slibuje větší tolerantnost

Některé jiné automobilky, například kolínská TPCA, budou ovšem do svých vozidel i nadále dávat náhradní kolo. Na dotaz Práva, jak se to tedy bude řešit při silničních kontrolách, odpověděl ředitel služby dopravní policie Leoš Tržil: „Doufám, že do 15. září skutečně dostaneme podrobné seznamy, která auta budou muset mít rezervu a která ne.“

Jak Tržil zdůraznil, prioritou je bezpečnost silničního provozu. Povinná rezerva tedy bude policisty zajímat až v případě, kdy auto kvůli píchlé pneumatice způsobí na silnici zácpu, nebo dojde k nehodě.

Motorky nemusí mít náhradní žárovky

Podnikatelé, kteří mají auta vybavena mřížkou, ji podle nové vyhlášky budou moci počínaje 15. zářím odstranit, aniž by riskovali pokutu, nebo museli vynaložit spoustu času a nemálo peněz na příslušná povolení.

„Mřížka už ve vozech skutečně nebude muset být a vyhláška zruší i povinné zatmavění zadních skel. Odpadne tak veškeré papírování, které si taková přestavba dosud vyžadovala,“ ujišťuje Hanzelka. Podnikatelské vozy však zůstanou i nadále jen čtyřmístné.

Ochranná mřížka, kterou musely být vybaveny vozy s úpravou N1, u nichž mohli podnikatelé uplatnit odpočet DPH.

FOTO: Martin Štěrba, ČTK

Z povinné výbavy všech motorových vozidel měly původně vypadnout i náhradní žárovky. Nakonec však MD dospělo k závěru, že je od 15. září zruší pouze pro motocykly.

Na dotaz, jaký postih čeká řidiče, kteří nebudou mít povinnou výbavu odpovídající nové vyhlášce, odpověděl Hanzelka: „Při silniční kontrole mohou policisté v takovém případě udělit blokovou pokutu do 2000 korun, lze to ale řešit i pouhou domluvou. Stanice technické kontroly budou nesprávnou povinnou výbavu považovat jen za střední závadu, kterou musí vlastník vozidla odstranit do třiceti dnů.“

Nová vyhláška také stanoví povinnost mít v autě reflexní vestu. To ovšem začne platit až od 1. ledna 2011, stejně jako změny v autolékárničkách, do nichž od tohoto termínu nově přibude leták s informacemi o poskytování první pomoci, respirační rouška nebo resuscitační maska s antibakteriálním filtrem a fólie na přikrytí zraněného.