Šrotovné 30 000 korun by měl vyplácet stát v případě vyřazení nejméně deset let starého vozu a nákupu nového auta v ceně do 500 000 korun. Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka má vlastní zavedení v rukou vláda a je těžké odhadnout, k jakému vývoji na trhu povede.

"Obecně lze po zavedení šrotovného očekávat určité zvýšení prodejů na domácím trhu a rovněž je pravděpodobné, že výrobci a dovozci osobních automobilů nabídnou speciální cenově výhodné modely určené pro tuto akci," uvedl Šípek.

Šrotovné uvítala největší domácí automobilka Škoda Auto. "Jsme rádi, že poslanci přehlasovali veto prezidenta a schválili šrotovné, protože příklady ze zahraničí ukazovaly, že výrobě automobilů tato podpora určitě pomohla," řekl mluvčí automobilky Škoda Auto Jaroslav Černý. Nechtěl ale spekulovat o tom, zda by státní podpora prodeje nových automobilů v Česku mohla pokrýt výpadek ve výrobě očekávaný v souvislosti s ukončením šrotovného v Německu.

Na další automobilky TPCA a Hyundai Nošovice nebude mít opatření zásadnější vliv. "Pro TPCA představuje český trh necelého půl procenta, to znamená, že neočekáváme nějaké mimořádné rozšíření výroby. Je to dáno i tím, že v této chvíli jedeme na plnou kapacitu, protože pokrýváme zakázky z jiných zemí než ČR," řekl mluvčí firmy Radek Kňava.

Šrotovné ostře kritizoval Klaus

 Zákon kritizoval i prezident Václav klaus, který jej po prvním schválení ve Sněmovně vetoval. „Mrzí mě to a považuji to za nešťastné rozhodnutí. O tom, že je šrotovné chybný krok "je přesvědčena drtivá většina lidí na světě. Je to krátkodeché rozhodnutí, které bude mít své dlouhodobé nepříznivé následky,“ řekl prezident na návštěvě východočeské Poličky.

Jen to zvýší naše zadlužení. Kdyby dnes stát měl na rozdávání, tak by si mohl vymýšlet různé sporné akce. Ale on na rozdávání nemá. Proto tuto akci spustit neměl,“ vysvětlil svůj ostře odmítavý postoj Klaus.

Analytici jsou proti šrotovnému

Podle analytika společnosti Cyrrus Jana Procházky bude zajímavé sledovat tento proces v momentě, kdy jej už v podstatě celý vyspělý západní svět má za sebou. "České automobilky těžily z výhod šrotovného v Německu a nyní dostanou těsně před tvrdým dopadem šanci participovat na dalších místních programech. Jinak se nic nemění na mém názoru, že je to nesystémové řešení a podpora jednomu vybranému oboru, a to i přesto, že zaměstnává mnoho případných pobíračů dávek v nezaměstnanosti a že se z každého prodaného vozu platí daň," uvedl.

Ekonom Broker Consulting Jan Šimek dodal, že šrotovné povede k prohloubení schodku veřejných financí. "Ačkoliv je tedy šrotovné zákonem umožněno, předpokládám, že ho současná vláda nezavede," dodal analytik UniCredit Bank Pavel Sobíšek. Důvodem je podle něj vedle hrozivého deficitu státního rozpočtu i výrazný nárůst sociálních výdajů. [celá zpráva]

Schválení šrotovného nelze podle hlavního ekonoma Patria Finance Davida Marka ekonomicky obhájit a naprosto nevhodné je i načasování takového opatření. "Stimulační opatření měla ekonomice pomáhat v první polovině letošního roku, o rok později nemají smysl," doplnil.