Smlouva, kterou ministerstvo podepsalo v roce 2006, počítala s nákupem 556 středních terénních automobilů typu Tatra T 810 za 2,6 miliardy korun.

„Jde o dodávku vozidel nad rámec původně uzavřeného kontraktu, která bude předmětem dodatku ke smlouvě,“ sdělil Právu Jan Pejšek z tiskového odboru ministerstva obrany. Dodal, že jde o požadavek generálního štábu.

„Zakázka zároveň přispěje k udržení zaměstnanosti českých občanů v současných obtížných ekonomických podmínkách,“ podotkl Pejšek. Tatra se od loňského roku potýká s velkým propadem zakázek a propustila více než tisícovku zaměstnanců.

Poslanci branného výboru Sněmovny byli krokem ministerstva překvapeni a kritizují, že nebyli o nákupu informováni. „Tato informace neprošla výborem pro obranu, osobně si myslím, že počet byl dán smlouvou a neměl by být zvyšován,“ řekl Právu místopředseda výboru Antonín Seďa (ČSSD).

Dodal, že problémem je hlavně v tom, že ministerstvo smlouvu s Tatrou utajuje. Také šéf výboru Jan Vidím z ODS je překvapen a Právu řekl, že si informace musí teprve zjistit.

Sleva není zadarmo

Za podivné Seďa považuje i to, že armáda v době, kdy se rozhodlo o dokoupení další vozů, dostala od kopřivnické automobilky navíc dalších sedm tatrovek zdarma. „V důsledku pohybu devizových kurzů, které ovlivňují zahraniční subdodávky, poskytl v průběhu plnění smluvního vztahu výrobce ministerstvu slevu, v rámci které dodá navíc 7 ks vozidel TATRA T 810,“ uvedl Pejšek.

Podle ministerstva koruna od roku 2006 proti euru výrazně posílila. Otázkou je ale, co by bylo, kdyby kurz koruny vůči euru oslaboval, zda by Tatra dodala méně vozů nebo by žádala připlacení.

Nákup aut proběhl bez výběrového řízení, přímým oslovením výrobce. Politici nákup od Tatry prosazovali s tím, že jde o národního výrobce. Automobilka ale již dávno není zcela v českých rukou a komponenty vozu se také většinou vyrábějí mimo ČR.

Nákup provázela řada nejasností. Například bývalý voják Pavel Stošek získal od vedení automobilky 27 miliónů korun provizi za pomoc při zprostředkování obchodu. Tatra se brání s tím, že Stošek si peníze vydělal hlavně jako vývojář továrny.