„Poslední návrhy předkládané vedením ČSA mohou dokonce vzbuzovat podezření, že management chce záměrně snížit hodnotu firmy, nebo její privatizaci zamezit. Vyzýváme proto zástupce státu v dozorčí radě, aby návrhy, mající zásadní a nezvratný dopad na budoucnost ČSA, odmítli schválit,“ uvedla ve svém prohlášení KDU-ČSL.

Prezident ČSA Radomír Lašák však trvá na tom, že jde o nevyhnutelné kroky. „Navzdory emocím, které to vyvolává, musíme optimalizovat České aerolinie, přizpůsobit je realitě a podmínkám trhu. Přežijí jen aerolinky, jež se umějí situaci přizpůsobit nejlépe a nejrychleji,“ zdůraznil Lašák.

Počet pasažérů ČSA v pololetí klesl o 10 procent

České aerolinie přepravily za první pololetí 2009 na pravidelných linkách 2,08 miliónu cestujících, což je meziročně o 9,6 procenta méně. Obsazenost letadel klesla pod 60 procent.

Podle statistiky Asociace evropských aerolinií zaznamenaly odliv pasažérů téměř všechny sledované společnosti. 

Světlou výjimkou jsou turecké Turkish Airlines s desetinovým nárůstem a Swiss International Airlines, které rostly o jedno procento.

Z ČSA se stane regionální dopravce

Českým aeroliniím ubyla v letošním prvním pololetí téměř desetina cestujících, tržby se propadly o čtrnáct procent a průměrné využití kapacity letadel kleslo pod šedesát procent. Od zimního letového řádu, který nabude platnosti v říjnu, se má proto podstatně snížit frekvence letů ČSA na vybraných evropských linkách.

„Přestaneme také provozovat vlastní dálkovou linku Praha–New York. Flotila ČSA se prodejem letadel sníží o deset procent, a dva naše dálkové letouny Airbus 310 nebudou nasazovány na pravidelné linky, ale pouze pro charterové lety,“ informoval o podrobnostech krizového plánu Lašák.

Piloti ČSA ovšem tvrdí, že management počítá s redukcí ČSA až o dvacet procent. Zrušením poslední dálkové linky mezi Prahou a New Yorkem se navíc České aerolinie stanou po desítkách let provozu dálkových tratí v podstatě jen regionálním dopravcem.

„I přes pokles výnosů považujeme takovou redukci a další rozprodej naší letecké společnosti za neadekvátní situaci,“ uvádí se v dopise, který v tomto týdnu zaslala premiérovi Janu Fischerovi profesní a odborová organizace CZALPA, jež sdružuje přes 500 pilotů ČSA.

Lidovci žádají počkat na nového vlastníka

Jak už Právo informovalo, ve výběrovém řízení na prodej 91,5procentního podílu státu v Českých aeroliniích zůstal už pouze jediný zájemce – konsorcium české Unimex Group a největšího tuzemského charterového dopravce Travel Service, jehož vlastníkem jsou Islanďané. Air France-KLM, která byla favoritem tendru, ve středu oznámila, že z něj odstupuje. [celá zpráva]

Na podání závazné nabídky má konsorcium Unimex Group a Travel Service čas do 30. září, kdy vyprší stanovený termín.

„Pokud by se teď začal skutečně realizovat plán managementu ČSA na prodej letadel a rušení linek, mohl by odstoupit i tento poslední uchazeč s odvoláním na to, že v průběhu privatizace došlo v letecké společnosti k tak zásadním změnám, že už téměř není co kupovat,“ obávají se lidovci. Podle nich by se proto mělo se zásadními kroky počkat až na nového vlastníka ČSA.

Lašák odvolán nebude

Privatizaci Českých aerolinií je třeba přes odstoupení Air France-KLM dokončit. Shodli se na tom při čtvrtečním jednání o situaci na ČSA ministr financí Eduard Janota a ministr dopravy Gustáv Slamečka.

„Během probíhající privatizace se nebudou dělat žádné změny ve vedení ČSA,“ sdělil ČTK po této schůzce Janota. Křeslo se tedy s největší pravděpodobností pod Lašákem zakývá jenom v případě, že se České aerolinie nepodaří prodat, a jejich letošní hospodaření skončí ztrátou výrazně větší než 361 miliónů korun, s níž počítá revidovaný finanční plán.