Agresivní expanzi na českém trhu nejvíce prosazují tři podniky, a to britský řetězec Tesco, německá společnost Rewe a polsko-český podnik Žabka, který se snaží uplatnit hlavně na sídlištích. Další fází vývoje je podle WSJ snaha otevírat spíše menší obchody, zaměřovat se na diskontní formát a expandovat i do menších měst.

Český maloobchodní trh je ale v rámci střední a východní Evropy nejvíce zaplněný. Podle informací společnosti GfK v lednu připadalo v České republice na milion obyvatel skoro 23 hypermarketů, zatímco třeba v Polsku jich na milión obyvatel bylo jen osm.

Jedním z důvodů, proč je mezi Polskem a Českou republikou takový rozdíl, je podle WSJ to, že Češi jsou bohatší než Poláci. Hrubý domácí produkt na hlavu podle údajů Mezinárodního měnového fondu loni v České republice činil 21 027 dolarů, zatímco v Polsku jen 13 799 dolarů. Polsko má sice v regionu největší trh, ale jen díky tomu, že má více obyvatel.

Silná konkurence na českém trhu způsobila, že některé zahraniční firmy už z České republiky musely odejít. Vedle francouzského řetězce Carrefour jsou to například firmy Delhaize či Tengelmann.

Nadále působí na českém trhu nizozemský Ahold a německé skupiny InterSpar a Lidl Stiftung & Co, pouze Tesco, Rewe a Žabka ale podle WSJ aktivně otevírají nové obchody.