Hlavní obsah

Pražský dopravní podnik nezískal na provoz ani korunu navíc

Právo, Jana Šprunková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Z přebytkového hospodaření města v loňském roce, kdy se podařilo ušetřit 6,9 miliardy korun, dostane dopravní podnik 1,2 miliardy korun. Ani o chlup víc. Opoziční zastupitelé se sice snažili přihodit podniku další stamilióny na provoz, ale neuspěli.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Článek

Peníze, které posílí rozpočet DP, jsou určené výhradně na investice. Na nákup pěti souprav metra získal podnik 230 miliónů, půl miliardy na splacení dodávky a penále za tramvaje typu Porsche. Další půl miliardy půjde na nákup nízkopodlažních autobusů. Opozice se snažila prosadit pro dopravní podnik i provozní dotaci ve výši 500 miliónů korun, což navrhovali zastupitelé Petr Zajíček (KSČM) a Karel Březina (ČSSD).

„Dopravní podnik už čerpá téměř polovinu navržené částky z kontokorentního úvěru, což je značně nehospodárné,“ konstatoval Zajíček. Úvěr totiž poskytuje banka za vysoký úrok, v řádu deseti až patnácti procent. Březina se navíc přimlouval za změnu systému financování, který je prý degenerovaný.

„Musí být jasně definován a určován předem, a ne řešen v průběhu roku,“ řekl. Měla by podle něho vzniknout komise, která by se modelem zabývala. Primátor Pavel Bém (ODS) však proti navýšení provozní dotace ostře vystartoval. „Říkám ne,“ řekl. „Není možné rozhodovat jako na arabském trhu a mýrnyx týrnyx přihodit půl miliardy,“ řekl.

Podle Béma se dopravní podnik chová velkoryse

DP se prý dostává s novým managementem do slušné kondice, a tak trochu usnul na vavřínech. „Místo toho, aby tam, kde má, začal šetřit, tak se začal chovat velkoryse,“ tvrdí Bém. Dokonce řekl, že ve vedení společnosti dojde k personálním změnám. Blíže je ale neupřesnil. Ředitel dopravního podniku Martin Dvořák na dotaz Práva řekl, že o žádných změnách nic neví. Nevědí o nich ani členové dozorčí rady a představenstva DP.

Podle Béma nyní dochází k analýze DP. „Pokud nebudu mít relevantní data na stole, tak nemůžeme diskutovat. Návrh by šel proti smyslu personálních a organizačních auditů,“ míní Bém. Žádné audity ale nyní neprobíhají, ty se uskutečnily již dříve a na jejich základě podnik mimo jiné propustil spoustu lidí a dost ušetřil. Podle dřívějších vyjádření Dvořáka už ale není kde brát.

Provozní dotace měla jít nejen na mzdy, ale také na opravy tramvajových tratí, které jsou v havarijním stavu. Stále více tedy hrozí, že pokud DP další peníze nezíská, bude nucen ještě více omezovat dopravu a nakonec zřejmě dojde i na zdražení jízdného.

Reklama

Výběr článků

Načítám