Na dluh státu upozornila v neděli ČSSD v reakci na páteční prohlášení nového ministra dopravy Gustáva Slamečky, že se dostavba D47 zpozdí a dokončena bude až v roce 2012.

„Firmám, které na stavbě dálnice pracují bylo doporučeno, aby si půjčily půlmiliardu u bank,“ prozradil Lubomír Zaorálek (ČSSD), místopředseda poslanecké sněmovny. Podle ostravského náměstka primátora Vojtěcha Mynáře (ČSSD) nemají firmy zaplaceny ani faktury z loňského roku. „Museli si půjčit peníze, aby mohli žít dál a pracovat.“

A starosta Bohumína Petr Vícha (ČSSD) doplnil: „Jak je možné, že stát neplní své závazky vůči dodavatelským firmám? Kdo jiný než stát by je měl v době krize plnit.“

Poškozené firmy nechtějí o problému mluvit

Jednou z nich je například slovenská společnost IS Košice, mající na starost úsek Bělotín - Hladké Životice. „Řešíme to,“ naznačil ekonomický náměstek Jozef Staník. „Poslední informace je taková, že od 30. června by to mohlo být v pořádku,“ poukázal Staník.  

Ministerstvo dopravy přiznalo, že stát „nějaké“ peníze stavebním firmám dluží. „Nějaká zpoždění ve fakturacích tam jsou, ale snažíme se vše dát do pořádku. Na vině je ekonomická krize, která nedovoluje Státnímu fondu dopravní infrastruktury vybrat tolik peněz, kolik se předpokládalo,“ řekl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Dodal, že vše je snad na dobré cestě a odkázal na ŘSD. „Na dálnici D47 máme faktury po splatnosti ve výši jedné a půl miliardy korun,“ potvrdila Vápeníková. ŘSD prý čeká každým dnem peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Dálnice D47 je momentálně rozestavěna na třech úsecích. Zatímco úsek Bohumín - státní hranice by měla být zprovozněna až v roce 2012, úseky Bílovec - Hladké Životice a Hladké Životice - Bělotín mají být dokončeny už letos v listopadu. Úsek Hladké Životice - Bělotín však pouze v jednom směru.