V současné době jsou ve výstavbě dálnice na severu Moravy a ve Slezsku tři úseky. Prvním je Bělotín - Hladké Životice (délka 18 kilometrů), druhým pak Hladké Životice - Bílovec (11,5) a třetím je úsek Bohumín - státní hranice s Polskem (6,1). Ten ale narozdíl od obou předchozích úseků neměl být dokončen letos.

Současná situace ale odpovídá spíše tomu, že do konce roku nebudou hotovy ani úseky od Bělotína po Bílovec. Ví to ministerstvo dopravy i Moravskoslezský kraj, z jehož popudu se ve čtvrtek uskutečnil na stavbě po zhruba tři čtvrtě roce kontrolní den.

Stavba není stále dokončena.

Stavba není stále dokončena.
FOTO: Pavel Karban, Právo

„Státnímu fondu dopravní infrastruktury chybějí asi dvě a půl miliardy korun k tomu, aby byly byla zprovozněna dálnice mezi Bělotínem a Bílovcem,“ potvrdil po jednání náměstek hejtmana Miroslav Novák (ČSSD).

Státní obligace projedná Bendlovo ministerstvo

Uvedl také, že do 2,5 miliard přitom ještě nejsou započteny některé přivaděče, a to hlavně mezi Bělotínem a Hladkými Životicemi. „Může se stát, že dálnice dokončena letos bude, ale mezi Bělotínem a Životicemi bude sjízdná pouze v jednom směru,“ naznačil.

Podle Nováka, jenž označil situaci za velmi špatnou, by se mohly peníze na dostavbu získat oprášením původního návrhu. „Počítalo se přece s tím, a říká to i zákon, že stavbu dálnice budou financovat státní obligace,“ vysvětlil náměstek hejtmana.

Nejen kvůli obligacím prý bude o vyřešení problému jednat ministr dopravy Petr Bendl (ODS) s ministrem financí Miroslavem Kalouskem (KDU-ČSL) i premiérem Mirkem Topolánkem (ODS). „Pan ministr se přijede začátkem dubna osobně podívat na stavbu dálnice a při té příležitosti představí varianty řešení,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy Milan Kupka. Ujistil ale, že v zájmu ministerstva je dodržení harmonogramu prací.

To, zda reálně hrozí zastavení stavby dálnice, nepotvrdil. „Je jasné, že problémy tady jsou. To nemá cenu zapírat. Snažíme se to ale vyřešit tak, aby stavba byla dokončena v termínu,“ řekl mluvčí ministra Bendla.