"Jsme v neuvěřitelně stresové situaci," přiznal Jan-Ake Johnsson deníku Svenska Dagbladet a dodal, že věří v brzké vyřešení problémů kolem vlastnictví firmy. General Motors se totiž dosud nepodařilo Saabu zbavit, ačkoliv tuto snahu dává otevřeně najevo. Kdyby se nového vlastníka nepodařilo nalézt do tří měsíců, musí General Motors podle Johnssona zaujmout nové stanovisko ohledně přísunu finančních prostředků Saabu a zajistit nové peníze pro hledání vhodného kupce.

Ve středu došly problémy s platební schopností Saabu až tak daleko, že švédská celní služba kvůli nezaplaceným poplatkům zastavila veškerý transport dodávek ze zemí vně EU do Saabu i vývoz hotových výrobků firmy za hranice EU. Ve městě Trolhättan se zároveň přechodně zastavila výroba, která se však ve čtvrtek ráno znovu rozběhla. Celní poplatky budou podle Johnssona uhrazeny. Jak se bude tato krize konkrétně vyvíjet dále, však zatím není jasné.

Krizi Saabu způsobila špatná strategie, tvrdí švédská vláda

Švédská vláda odmítá Saabu pomoci s tím, že jeho složitou situaci nezpůsobila jen nynější finanční krize, ale dlouhodobě špatná řídicí strategie, která se včas nepřizpůsobuje požadavkům trhu.

Saab minulý týden požádal o ochranu před věřiteli, která by měla umožnit restrukturalizaci jeho aktivit. Saab prodělal v loňském roce zhruba tři miliardy švédských korun (téměř osm miliard Kč). Letos očekává podobnou ztrátu kvůli klesající poptávce, zastarávajícím modelům, nadměrným výrobním kapacitám a vysokým nákladům.

General Motors koupila v Saabu v roce 1990 poloviční podíl a o deset let později jej zcela ovládla. Saab však mateřskému podniku od roku 1996 nepřináší žádný zisk.