"Když se postaví továrna (koncernu) Renault v Indii, aby se auta značky Renault prodávala Indům, to je ospravedlněné. Ale aby se postavila továrna určitého výrobce, aniž bych citoval jeho jméno, v Česku a aby se prodávala její auta ve Francii, to už je neospravedlněné," prohlásil Sarkozy. Dodal, že francouzským automobilkám vyrábějícím v cizině přitom vyhovuje pomoc státu, který jim pomáhá s financováním jejich činnosti, když jsou v těžkostech.

Ve Francii je výroba dražší

Sarkozy uvedl, že vedoucí představitelé automobilek mu sdělili, že výroba téhož automobilu v Česku vyjde ve Francii zhruba o 1000 eur dráž. Cestou, jak udržet výrobce, a to nejen automobilové, ale ve veškerém průmyslu, doma, je snížení či zrušení určitých daní, řekl. Například třetinový náklad ze zmíněného tisíce eur tvoří takzvaná podnikatelská daň, která existuje pouze ve Francii. Ta bude podle Sarkozyho zrušena v roce 2010. Stát tím ovšem přijde o příjem asi osmi miliard eur.

Zásadní pro záchranu francouzských pracovních míst je podle něj zabránit stěhování továren do zahraničí a chtěl by pokud možno přestěhovat ty již umístěné v cizině zpátky do Francie.

V Česku má společný závod s japonskou Toyotou francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën. Firma sídlící v Kolíně počítá s tím, že letos vyrobí podobně jako loni kolem 324 000 vozů. PSA Peugeot Citroën má závod rovněž ve slovenské Trnavě.

Češi v čele EU dělají, co mohou

Sarkozy jinak zopakoval své již známá stanoviska k domácí i zahraniční ekonomické politice. Řekl, že je nutné koordinovat země eurozóny ve společném úsilí o zažehnání krize, protože "není možné, aby nebylo iniciativ".

V této souvislosti prohlásil, že českému předsednictví v EU nijak nezazlívá vývoj situace. "Dělají, co mohou," podotkl. Zdůraznil nutnost kontroly nad dosud nezávisle fungujícími světovými fondy, vytvoření jakéhosi mezinárodního regulátora a zásahu proti daňovým rájům.