Nově dokončená trasa by měla především svést dopravu z dnes už nevyhovující silnice I/47, zlepšit možnosti dopravního napojení regionu na českou dálniční síť a v neposlední řadě také snížit provoz v centru Kroměříže. Na novém zhruba sedmikilometrovém úseku vzniklo celkem 11 mostů, dvě mimoúrovňová křížení a také tři protihlukové stěny v délce téměř tři kilometry.

Dálniční obchvat Kroměříže, který město míjí po jeho severním okraji, byl však zprovozněn s předstihem a motoristé jej už nyní mohou využívat jako objízdnou trasu, zatímco se opravuje jediný kroměřížský most přes řeku Moravu.

Další úsek by měl být hotový v roce 2009

Dálnice D1 dosud končila u Vrchoslavic na Prostějovsku. Řidiči jedoucí ve směru od Brna se po ní ale zatím až do Kroměříže nedostanou. Chybějící úsek z Vrchoslavic do Kojetína dlouhý zhruba šest kilometrů se totiž dosud staví a měl by být zprovozněn přibližně v září 2009. Do doby jeho dokončení bude doprava mezi Vrchoslavicemi a Kojetínem vedena po stávající silnici první třídy.

Na dálnici z Kojetína do Kroměříže a na obchvat města v budoucnu naváže další část, která povede od Kroměříže ve směru na Hulín a Říkovice na Přerovsku. Jeho stavba byla oficiálně zahájena začátkem letošního června a se zprůjezdněním úseku se předběžně počítá v říjnu roku 2010.