Aeroliniím, které se několik let snaží vymanit z ekonomických problémů, tak hrozí definitivní konec. Firma už nemá peníze ani na nákup pohonných hmot a ruší některé lety.

Odboráři poslední možnou nabídku doslova smetli ze stolu. Zástupcům odborů se nelíbilo především rapidní snížení mezd zaměstnanců aerolinek, prodloužení pracovní doby, nejvíce pak masívní propouštění.

Zaměstnanci Alitalie protestují proti prodeji firmy, nyní zřejmě ztratí práci.Zaměstnanci Alitalie protestují proti prodeji firmy, nyní zřejmě ztratí práci.foto: Reuters/Alessandro Bianchi

Návrh zahrnoval jakožto hlavní bod právě propouštění, které se mělo dotýkat zhruba tří tisíc zaměstnanců. Je jen otázkou několika dnů či týdnů, kdy konkurzní správa zahájí definitivní likvidaci aerolinií a doslova ze dne na den tak přijde o práci všech 20 000 zaměstnanců.

Noční můra italské vlády

Alitalia stojí před krachem už několik let. Státu se ale vždy povedlo ji nějak zachránit. O firmu se zajímaly různé společnosti. Asi nejvíce o aerolinky usilovala Air France - KLM a německá Lufthansa. V případě Air France - KLM z jednání o odkupu majoritního balíků akcií Alitalie sešlo, díky nízké nabídce, která vyčíslila hodnotu italských aerolinek na necelých 138 miliónů eur. Lufthansu naopak zaskočila míra celkového zadlužení Alitalie.

Pro italskou vládu byla firma noční můrou, nikdo ji nechtěl. Objevily se dokonce návrhy prodat ji za jednou euro komukoliv, kdo Itálii tohoto problému zbaví. Další tvrdili, že ji prodají třeba i Eskymákům, hlavně když firmu ozdraví.

Prodej, spojení, rozdělení - nic nezabralo

Vláda potápějícím se aerolinkám již v minulosti pomohla díky změně v tzv. bankrotovém zákonu, přičemž spoléhala na původní plán vedení aerolinek, který počítal s rozdělením Alitalie na dva samostatné subjekty, přičemž konsorcium CAI by aktivně vstoupilo do oddlužené části a vytvořilo tak novou leteckou společnost. CAI navrhla fúzi s jinou italskou leteckou společností Air one, výhledově pak s další leteckou společností a hodlalo vytvořit alianci leteckých dopravců.

Konsorcium CAI vedlo rozsáhlá jednání se zástupci odborů již od středy, kdy také poprvé připustilo, že dohoda je v nedohlednu a šéf CAI Roberto Colaninno dal odborářům jednodenní ultimátum, kterým vymezil čas pro dohodu.

Alitalia patří do aliance SkyTeam a je partnerem českého dopravce ČSA.