"Masaryčky denně využívá nejméně patnáct tisíc cestujících a z hlavního nádraží jezdí další desítky tisíc lidí. Masarykovo nádraží tedy nelze zrušit bez toho, že by se nejdříve vybudovalo zcela nové nádraží někde na okraji Prahy, či v podzemí, jak je nynější světový trend. To ovšem nepůjde zvládnout dříve než za desítky let,“ řekl ve čtvrtek Právu mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Na dotaz, komu vlastně budova a pozemky na Masarykově nádraží a v jeho bezprostředním okolí patří, odpověděl: "Majitelem budovy i převážné většiny pozemků jsou České dráhy. Koleje vlastní Správa železniční cesty, ale pozemky pod kolejištěm patří ČD.“

Bez souhlasu Českých drah tedy pražský magistrát nemůže svůj záměr na zrušení nádraží reálně prosadit.

ČTĚTE TAKÉ: Pražští radní odsouhlasili zánik Masarykova nádraží

Bez Masaryčky si vlakovou dopravu nedokáže představit ani Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). "Je nesmysl, že by tam vlaky nejezdily,“ reagovala na plány magistrátu Anna Kodysová ze SŽDC.

Centrum regionální vlakové dopravy

Hlavní nádraží teď prochází rozsáhlou rekonstrukcí. "Po jejím skončení se má Masaryčka stát centrem regionální železniční dopravy, kterou tam plánujeme přesunout,“ informoval Šťáhlavský.

České dráhy by však uvítaly takovou změnu územního plánu, která by umožnila využívat některé objekty a pozemky související s Masarykovým nádražím pro jiné než dopravní účely.

"To se týká například našich budov v ulici Na Florenci. Dnešní nevzhledné sklady by se revitalizací celého prostoru mohly proměnit v přitažlivou obchodní a odpočinkovou zónu,“ uvedl Šťáhlavský.

Ministerstvo nechce do sporů zasahovat

Přes odmítavé reakce, které záměr pražských radních vyvolal, nechce zatím ministerstvo dopravy (MD) do sporů aktivně vstoupit.

"V tuto chvíli ani nemáme do čeho zasahovat. Nezbude nám než respektovat, jak magistrát rozhodne. Pro vlastníka budov a pozemků, tedy České dráhy, záměry magistrátu otevírají prostor pro jejich využití i k jiným účelům než pouze dopravním. Kolejiště by se to ale rozhodně dotknout nemělo,“ řekl včera Právu Jakub Ptačinský z tiskového odboru MD.

Jak dále sdělil, ministerstvo dopravy si nedokáže představit model řešení pražské dopravy, jenž by nezahrnoval využití Masarykova nádraží. "Nemáme prostě za něj náhradu,“ konstatoval.