Pouze nějakých třicet procent z těch, kteří o dovolené opustí domov, ji stráví v zahraničí. Velké množství z nich v Chorvatsku a na Slovensku a ti si většinou zařizují dovolenou sami.

Cestovky potichu lamentují, jejich klientů ubývá.

Skočili na špek

"Dobře se prodává Turecko a Tunisko, protože je to poměrně levné a služby jsou tam na slušné úrovni. Z Řecka tak ještě Kréta a Rhodos, protože jsou tam velké hotelové komplexy nabízející stále žádanější program all inclusive. To ostatní na odbyt moc nejde,“ posteskl si v rozhovoru s Právem manažer velké cestovky, který si nepřál být jmenován, protože jeho kolega, tiskový mluvčí, hýří povinným optimismem.

"Novináři na jaře skočili cestovkám na špek a sborově opakovali jejich tvrzení, že doba slev na poslední chvíli skončila a že lidé kupují zájezdy s velkým předstihem. Bylo to naše každoroční zbožné přání, ale články na toto téma nám přece jen trochu pomohly,“ řekl zmíněný manažer.

Dobíháme zpoždění

V řadě evropských zemí, zejména v Německu, začali lidé na dovolených šetřit už před dvěma lety. Ta středomořská letoviska, která jsou na německých a třeba také britských turistech závislá, už značně pocítila jejich nedostatek.

Češi se přidali k těmto zemím letos a zpoždění dobíhají. Růst cen potravin, energií a pohonných hmot vedl k tomu, že jsme buď z nutnosti, nebo z leknutí začali více šetřit. Zdražují se hypotéky, další zvýšení cen elektřiny a plynu už je naplánováno, vláda ústy svého místopředsedy Jiřího Čunka vyjádřila obavu, že deregulace nájemného povede k růstu možná více než čtyřicetiprocentnímu.

V domácích rozpočtech se začalo škrtat a výdaje za dovolenou jsou mezi prvními.

Silnou korunu pohltí české cestovky

V posledních třech letech strmě roste počet praktických uživatelů internetu včetně těch, kteří si jeho prostřednictvím zařizují dovolenou. Cestovky tím přicházejí o část zákazníků z té nejžádanější skupiny – mladých a chtivých cestování.

Internet je také prostředníkem k nákupu zájezdů u německých cestovek. Zejména do těch oblastí, kam nelétají charterové lety z Prahy, se lze z Lipska, Vídně nebo z Mnichova dostat i o třetinu levněji. Také touto cestou se vydávají především mladší lidé, kteří nemají problémy se v cizině domluvit.

Jarní a do léta přecházející jásání nad sílící korunou, která zlevní naši dovolenou, se naplňuje pouze tehdy, pokud tu silnou korunu nedáme našim cestovkám, ale zhodnotíme ji v zahraničí.

Z toho všeho vyplývá, že nejobletovanější skupinou potenciálních zákazníků by se v dohledné době mohli stát důchodci. Z obálek katalogů zmizí mladí, šťastní a úspěšní a nahradí je mladiství penzisté s vnoučaty.

Také v tomto ohledu budeme ostatně dobíhat několikaleté zpoždění za západoevropskými zeměmi.

Špatné zprávy pro cestovky

Letošní rozpačité léto dělá pořadatelům dovolených starosti a je velice pravděpodobné, že v závěru letní sezóny ukončí činnost více cestovek, než jich bylo v předchozích letech.

V poměrném bezpečí jsou velcí a zavedení touroperátoři a také ti, kteří mají ve svých okresních městech sice malou, ale stabilní a věrnou klientelu. V největším ohrožení jsou méně známé cestovky s velkými ambicemi.

Špatných zpráv pro cestovky přineslo letošní léto více. Evropská unie se chystá nařídit leteckým dopravcům, aby uváděli konečné ceny letenek. Cestovky by tak měly problém s tzv. povinnými příplatky, které z velké většiny dnes svádějí právě na letecké společnosti.

České ministerstvo spravedlnosti oznámilo, že připravuje legislativní kroky, jež by mj. zvýšily odpovědnost cestovních kanceláří vůči zákazníkům. Hovoří se např. o zavedení odškodného za újmu způsobenou nekvalitně zorganizovaným zájezdem. Je otázkou, jak tento záměr nakonec dopadne, ale i tady bychom se mohli inspirovat v zahraničí.

V Německu již více než tři desítky let existuje tzv. frankfurtská tabulka. Je to sice nezávazná, ale obecně uznávaná pomůcka, podle níž soudy určují výši kompenzace, kterou cestovky musejí zákazníkům zaplatit např. za újmu způsobenou znečištěnou pláží, nefungující klimatizací v hotelu, svévolnou změnou programu nebo délky zájezdu.