Když se pokladní splete a zákazník si toho nevšimne, může si prodejna později stáhnout správnou částku z účtu i bez vědomí vlastníka konta. Bankám ani jejich ombudsmanům tato praxe nevadí.

„O změně pravidel, která představují doporučení pro transakce prováděné platebními kartami, se neuvažuje. Držitelům, kteří mají pochybnosti při postupu obchodníka při platební transakci, doporučujeme, ať se s reklamací obrátí na vydavatelskou banku, která by danou stížnost měla ve spolupráci s ostatními stranami vyřešit,“ sdělil Právu generální ředitel MasterCard Europe pro ČR, Slovensko a Ukrajinu Ján Čarný.

Klient se může dostat do potíží

Na poměrně rozšířený problém, kdy zákazník podpisem či vyťukáním přístupového kódu PIN sice potvrdí původní platbu, avšak poté mu někdo za účelem opravy za jeho zády z účtu opět vybírá peníze, upozornilo Právo před dvěma týdny. Ozvalo se mnoho čtenářů, kteří se kvůli provedení peněžní transakce bez jejich souhlasu dostali do potíží.

Například paní Lucie V. z Litoměřic napsala, že mobilní operátor si při její platbě kartou špatně strhl částku za mobilní telefon, když si prodejce naúčtoval o 40 korun méně, než doopravdy stálo zakoupené zboží. Bez souhlasu zákaznice pak obchodník později po dohodě s bankou provedl opravu platby. Zákaznice, která se domnívala, že původní platba byla v pořádku, a současně měla za to, že má dostatečný zůstatek na kontě, se tím ovšem dostala na účtu do minusu a banka jí za to účtovala úrok 200 Kč za nepovolený debet.

Kromě toho, že kvůli dodatečně odčerpané částce může člověk sklouznout do úročeného debetu, nemusí být také například provedeno inkaso nebo klient nemusí mít dostatek peněz na účtu k nákupu potřebných věcí či služeb.

Hotel si strhnul 27 tisíc korun

Klienti hlásí problémy také při platbách s kartami v zahraničí. Například Jana J. z Brna platila před měsícem kartou hotelový účet na dovolené v Portugalsku. Při odjezdu podpisem stvrdila částku, která odpovídala cenám hotelu a počtu strávených dní v něm. „Po příjezdu domů jsem však zjistila, že druhý den bez mojí přítomnosti bylo z mého účtu sraženo na účet hotelu 27 tisíc korun,“ uvedla šokovaná klientka s tím, že okamžitě nechala kartu zablokovat. „Následovalo telefonování do navštívené země a dlouhé vysvětlování. Závěr byl, že jsem peníze na účet dostala zpět, mimochodem jednalo se o pětihvězdičkový hotel. Nikdo v bance mi ale nevysvětlil, jak je možné, že ve chvíli, kdy máte kartu u sebe, vám z ní někdo může vybírat peníze. Banka mi na můj dotaz odpověděla, že jsem k této transakci musela dát souhlas a že vše dobře dopadlo. Od té doby mám velkou nedůvěru v platební karty,“ posteskla si klientka.

Pravidla jsou tajná

Pravidla, která transakce bez souhlasu vlastníka konta umožňují, nechtějí karetní asociace ani banky zveřejnit. Některé bankovní domy navíc nemají zmiňovaný postup zakotvený ve všeobecných podmínkách smluv, které uzavírají se svými klienty. Podle oslovených právníků tak není jasné, na základě jakého smluvního vztahu je tento postup vlastně legální.

Podle dřívějších informací Práva z bank by měl správný postup vypadat tak, že by obchodník, který si cenu za zboží špatně naúčtuje, měl nejdříve požádat banku, od níž má platební terminál, aby se spojila s bankou zákazníka. Ta by pak měla vyzvat zákazníka, aby požadovanou částku dorovnal. Experti peněžních ústavů tvrdí, že banky vědomě od těchto pravidel ustupují, protože při masivním rozšíření plateb kartami dělají pokladní chyby poměrně často a obchodník pak nezvládá zákazníky dohledávat.