"Spousta lidí platí víc, než zprvu očekávají. Vidí reklamu, titulní cenu, když ale platbu končí, cena je kvůli různým příplatkům, o nichž nebyly od počátku řádně informováni, mnohem vyšší. Inzerovaná cena může být 99 pencí, nakonec ale zaplatí třeba 99 liber," řekl britský europoslanec Robert Evans.

Europoslanci ve středu k problému zaujali společné stanovisko a nemuseli o něm tedy formálně hlasovat.

Nařízení musí ještě schválit jednotlivé země EU, což už je pouze formalita, protože státy s návrhem souhlasily.

Opatření by mělo v Evropské unii vstoupit v platnost do konce roku. V některých evropských zemích sice už platí pravidla postihů pro společnosti inzerující letenky za závratně nízké ceny, které nezahrnují další platby, zákonodárci ve Štrasburku ale zopakovali, že praxe klamání zákazníků zůstává hojně rozšířená.

Změny vítá i 35členná Asociace evropských leteckých dopravců (AEA). Ti shodně tvrdí, že s tím nemají problém, jejich reklama a prodejní systémy jsou prý v pořádku.

Vliv i na chování cestovních kanceláří

Tento krok by mohl zprůhlednit i ceny, které uvádějí u zájezdů cestovní kanceláře. Pokud bude cena letenky jednotná, nebudou si moci psát palivový a jiné letištní příplatky do různých doplatků k základní ceně.

Aerolinky také musí změnit své chování v cenách letenek na internetu pro zákazníky z jednotlivých zemí. Nyní se mnohdy stane, že pokud letenku člověk objednává ze dvou různých míst, cena je pokaždé jiná. Aerolinky musí ceny sjednotit.