Náklady na kilometr jízdy jsou potom totiž až dvakrát nižší než u benzínových či dieselových motorů.

Například u vozu Opel Zafira, který lze upravit na LPG pohon a dodává se přímo od výrobce i ve verzi s pohonem na CNG, vyjde kilometr jízdy s benzínovým motorem o objemu 1,6 litru a při ceně Naturalu 95 ve výši 32,64 Kč za litr na necelých 2,50 Kč. S naftovým motorem o objemu 1,7 litru a při ceně nafty 35,03 Kč za litr ujedete kilometr za necelé dvě koruny. Benzínový motor o objemu 1,6 litru upravený na LPG však stejnou vzdálenost ujede za 1,30 Kč a motor 1,6 na CNG dokonce jen za 1,10 Kč.

Na každé tisícovce ujetých kilometrů tak u LPG proti benzínu ušetříte 1200 Kč a u CNG 1400 Kč. Pokud ročně najedete v průměru 30 tisíc kilometrů, činí u LPG úspora proti benzínu 36 tisíc korun a u vozu s CNG dokonce až 42 tisíc korun.

Vyšší počáteční investice, avšak rychlá návratnost

Nevýhodou LPG i CNG jsou vyšší pořizovací náklady, které se ale při častějším ježdění vrátí. Předělání auta na LPG vyjde například u nové fabie s motorem 1,2 litru na necelých 30 tisíc korun, u octavií potom zájemce zaplatí kolem 40 tisíc korun.

Předělání motoru na CNG je podle odborníků finančně méně výhodné než koupě nového auta, které je již pohonem na CNG vybaveno. Na českém trhu lze nyní s pohonem na CNG koupit například zmíněný opel, Citroën Berlingo či Fiat Multipla, z menších vozů třeba Citroën C3 nebo Fiat Panda. Prototyp vozu na CNG představila i Škoda Auto ve verzi octavia.

Tyto vozy jsou ovšem o dost dražší než stejné verze s klasickými motory. Například Zafira s motorem 1,6 CNG vyjde o 100 tisíc korun dráž než model s benzínovým motorem o stejném objemu.

Z tohoto hlediska se tedy dříve vrátí náklady na předělání aut na LPG, a to již při ujetí přibližně 30 tisíc kilometrů. U CNG je to pak asi po ujetí 80 tisíc kilometrů. Výhodou LPG proti CNG je i podstatně vyšší počet čerpacích stanic, kde lze doplnit palivo. LPG lze v Česku natankovat u přibližně 700 stanic, zatímco CNG lze doplnit zatím jen u 16 stanic. Jejich počet by ale měl významně růst.

Přestavba na LPG, zejména u menších aut, zabere značnou část zavazadlového prostoru. Řešením může být umístění nádrže na LPG do prostoru pro rezervní kolo. Naopak výhodou LPG i CNG je vyšší životnost motoru a motorového oleje ve srovnání s běžnými benzínovými a dieselovými motory.

Plnicích stanic přibude

Podle odhadů České plynárenské unie (ČPU) by se síť veřejných CNG stanic měla rozšířit na zhruba 40 v roce 2013. Výstavbu CNG stanic předpokládají především kolem hlavních silničních tahů. V současnosti jezdí v ČR na CNG zatím jen několik set vozidel, z toho většina jsou autobusy veřejné dopravy. Pohon na LPG využívá již přes čtvrt miliónu aut. Jen v loňském roce jich podle ČPU přibylo asi 20 tisíc a k tomu i dalších 29 čerpacích stanic.
Podle prognózy plynárenské společnosti RWE Transgas by do roku 2020 mělo v Česku jezdit až 450 tisíc aut na CNG a počet plnicích stanic by měl dosáhnout 400