Loni tuzemské servisy namontovaly 20 000 přestaveb. Další vozy na LPG si motoristé dovezli z Itálie, Francie a zemí Beneluxu, kde je tato alternativa výrazně rozšířená. Počet aut přestavěných na LPG překročil podle Centrálního registru vozidel 140 000 kusů, což jsou asi tři procenta všech osobních aut na českých silnicích.

"V současné době pozorujeme o 100 procent větší zájem o přestavby na LPG, kdy většina řidičů, kteří s montáží LPG zařízení do svého vozidla váhali, jsou již pevně rozhodnuti a objednávají se," řekl jednatel firmy Autoplyn-centrum Karel Baroš. Podle Michala Hudce ze společnosti HL Propan přitom roste poptávka nejen z Česka, ale i ze zahraničí.

Přestavba stojí do 40 tisíc korun

Verzi auta na LPG nabízí v ČR jen Subaru. Další značky, které upravují vozy na LPG přímo ve výrobních závodech, jako je Renault, Volvo, nebo Fiat, tyto modely v Česku neprodávají. Cena přestaveb se pohybuje zhruba od 10 000 do 40 000 korun, náklady na ujetých 100 kilometrů jsou v porovnání s benzínem zhruba poloviční. Na jeden kilometr motorista ušetří více než jednu korunu. Investice se vrátí průměrně po 30 000 km.

I když je LPG stejně jako benzín nebo nafta ropný produkt, jeho nižší cena je daná především menší spotřební daní. Zatímco litr benzínu nyní vyjde na více než 32 korun, litr LPG stojí zhruba 16 Kč. LPG je možné v ČR načerpat u zhruba 700 čerpacích stanic, zemní plyn naopak nabízí jen kolem 20 čerpadel.

Nevýhodou LPG je snížení výkonu auta, mírně zvýšená spotřeba a také zmenšení zavazadlového prostoru, kam je nutné umístit nádrž na plyn. Jednou z možností je její montáž místo rezervního kola. Auta na LPG také nesmí parkovat v podzemních garážích.