"Už před měsícem byla v Holandsku a Belgii nafta za stejnou cenu nebo levněji než u nás," potvrdil Novinkám Ivan Indráček ze SČSČR.

Sdružení i přes to nepovažuje případné snížení spotřební daně za dobré řešení situace kolem vysokým cen nafty. Snížení spotřební daně a tím i ceny nafty by motivovalo řidiče ke koupi osobních vozů s naftovými motory, a tím by se dále zvyšovala poptávka po naftě a její cena by opět rostla, upozornilo sdružení.

Snížením daně by pohonné hmoty zlevnily o korunu. v tom případě by stát přišel o sedm miliard korun. V konečném výsledku by řidiči zlevnění stejně nezaznamenali, protože jde o změnu pouhých tří procent.

Ve čtvrtek se pohonné hmoty dostaly v Česku na rekordy. Litr nafty se podle společnosti CCS prodává v průměru za 34,03 koruny, litra Naturalu 95 za 32,14 koruny.

Sdružení dále uvedlo, že některé evropské státy kvůli vysokým cenám nafty zvažují akce, které by motivovaly řidiče k nákupu automobilů s benzínovými motory. Německá vláda například plánuje informační kampaň na podporu prodeje benzinových aut, Nizozemsko zvažuje zvýšení spotřební daně na naftu, jak uvedla ČTK.

Struktura ceny pohonných hmot:
Za litru nafty se v současné době platí spotřební daň 9,95 Kč, u benzínu je to 11,84 Kč za litr.
K tomu je třeba připočítat ještě DPH (aktuálně cca 5 Kč z litru benzínu a nafty).
Celkově tedy daně tvoří více než polovinu konečné ceny nafty či benzínu, kterou platí motoristé u čerpacích stanic.
Surová ropa stojí v přepočtu nyní cca 12,5 Kč za litr, zbytek - tedy něco kolem 2 Kč tvoří marže velkoprodejců a maloobchodníků.

Cena benzínu a nafty u českých čerpacích stanic ovlivňuje vývoj cen produktů na komoditní burze v Rotterdamu. Ta reaguje na světové ceny ropy. Sdružení míní, že stávající rekordně drahé černé zlato ženou výš zejména spekulanti. Výhledy jsou podle Indráčka pozitivní. Podle něj se ropa dostane opět pod sto dolarů za barel.