Podle Student Agency navíc bude České republice hrozit pokuta od Evropské unie za nedovolenou veřejnou podporu.

„Pokud vyjde záměr státu obejít Evropskou komisi a stát zafinancuje přímo České dráhy, nezbude nám než přesunout všechny investice na Slovensko, které vytvořilo spravedlivé podmínky pro všechny dopravce,“ řekl majitel SA Radim Jančura.

V čem dvanáct miliard spočívá?

Před pěti lety se České dráhy transformovaly ze státní organizace na akciovou společnost. Bezúplatně dostaly vlaky i nemovitý majetek, včetně dopravních cest. Provozování cest a nemovitostí pak má převzít od ČD Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která je taktéž státní.

Na konci dubna vláda schválila, že SŽDC majetek koupí za zhruba 400 miliónů korun. Následně však v Senátu došlo ke změně. Rozhodlo se že SŽDC zaplatí Českým drahám ne stovky miliónů, ale 12 miliard korun. Té podle SA pomůže s financováním stát.

Jančura Novinkám potvrdil, že tento krok je v rozporu s Evropskou unií. Lze ho označit za veřejnou podporu. Ministerstvo dopravy se však brání. „Je jedno komu to vláda prodá. Pokud SŽDC má dráhy provozovat, musí k tomu mít majetek, který si koupí,“ řekl Novinkám náměstek dopravy Jiří Hodač.

Projekt HighJet:
Společnost Student Agency již v únoru oznámila, že půjde o nejluxusnější vlaky v Evropě. Za zhruba šest miliard korun měla společnost v plánu koupit šest vlakových souprav. V Česku měly zejména konkurovat Pendolinu. High Jet by měl disponovat kinosálem či konferenčními místnostmi. "Naše druhá třída bude to, co u Intercity první," řekl Jančura.

Podle něj právě naši východní sousedé dávno oddělili celou dopravní cestu od státního dopravce. „Přesně tak, jak si to Evropa žádá,“ dodal Jančura.

Konkurenci na železnici by si přitom přáli i samotní cestující. Minulý týden přinesly Novinky zprávu o tom, jak katastrofálně může vypadat cestování po republice s monopolními Českými drahami. V mnohdy nehostinných podmínkách se tísní cestující, kteří musí například z Prahy na Moravu sedět i několik hodin na zemi nebo stát.

„Nebude-li si stát jako doposud nijak vážit soukromých investic do katastrofálního stavu české železnice a bude-li z peněz daňových poplatníků financovat pouze neschopně hospodařící České dráhy, vyhnou se České republice všichni potenciální soukromí dopravci, kteří v západní Evropě státním drahám úspěšně konkurují,“ připomíná Jančura.