Revoluci v dopravě připravil František Křižík, který v roce 1891 v rámci Jubilejní výstavy postavil první elektrickou dráhu. Ta vedla z Letné k Výstavišti a měřila 800 metrů. O několik let později začal konkurovat koňským dráhám, když zavedl několika kilometrovou linku spojující Libeň a Vysočany.

Od začátku dvacátého století šel vývoj poměrně rychle dopředu. A došlo i na změnu jízdy vlevo na pravé straně. Původně se jezdila veškerá doprava vlevo. Od roku 1939 se to změnilo a začalo se jezdit vpravo. V Praze to bylo konkrétně 26. března. Kuriozitou byl Liberec, kde auta jezdila tehdy vlevo, ale tramvaje vpravo.

Na počátku šedesátých let se začaly sériově vyrábět tramvaje typu T3, které v různých modifikacích jezdí po Praze do teď. Ty jsou v posledních letech postupně nahrazovány vozy z dílny Plzeňské škody Holding s designem Porsche. Budoucnost pražské dopravy je v nové tramvaji s designem od architekta Patrika Kotase.

V roce 1885 připomínala tramvaj spíše jezdící výletní stánek. Tažená byla koněm.:. V roce 1885 připomínala tramvaj spíše jezdící výletní stánek. Tažená byla koněm.

První elektrická tramvaj v Čechách jezdila ze Stromovky na Letnou na začátku devadesátých let 19. století. Dráhu postavil František Křižík.:. První elektrická tramvaj v Čechách jezdila ze Stromovky na Letnou na začátku devadesátých let 19. století. Dráhu postavil František Křižík.

V roce 1896 se proháněla Prahou z Libně do Vysočan motorová tramvaj soukromé elektrické dráhy Františka Křižíka. V roce 1907 dráhu koupily pražské Elektrické podniky (dnešní Dopravní podnik).:. V roce 1896 se proháněla Prahou z Libně do Vysočan motorová tramvaj soukromé elektrické dráhy Františka Křižíka. V roce 1907 dráhu koupily pražské Elektrické podniky (dnešní Dopravní podnik).

V Košířích provozoval soukromou dráhu starosta Matěj Hlaváček v roce 1897. O tři roky pozdějiji koupily Elektrické podniky (dnešní DPP).:. V Košířích provozoval soukromou dráhu starosta Matěj Hlaváček v roce 1897. O tři roky pozdějiji koupily Elektrické podniky (dnešní DPP).

Vůz městského dopravního podniku samostatného města Královské Vinohrady v roce 1897. Ještě v témže roce podnik koupily Elektrické podniky.:. Vůz městského dopravního podniku samostatného města Královské Vinohrady v roce 1897. Ještě v témže roce podnik koupily Elektrické podniky.

Nejstarší vůz pro Elektrické podniky (dnes DPP) v roce 1897. Vozy byly čtyřosé.:. Nejstarší vůz pro Elektrické podniky (dnes DPP) v roce 1897. Vozy byly čtyřosé.

Salonní motorový vůz vyrobený z propagačních důvodů firmou Ringhoffer, měl atypické uspořádání interiéru se stolky a křesílky. (1901):. Salonní motorový vůz vyrobený z propagačních důvodů firmou Ringhoffer, měl atypické uspořádání interiéru se stolky a křesílky. (1901)

Takto se proháněla tramvaj v roce 1907 ve Vysočanech.:. Takto se proháněla tramvaj v roce 1907 ve Vysočanech.

Po roce 1907 byl sjednocen nátěr tramvají na bílo-červený (původně byly vozy jen zelené, později část bílo-červená); na snímku vůz z roku 1897 s novým nátěrem kolem roku 1910.:. Po roce 1907 byl sjednocen nátěr tramvají na bílo-červený (původně byly vozy jen zelené, později část bílo-červená); na snímku vůz z roku 1897 s novým nátěrem kolem roku 1910.

Na začátku dvacátých let 19. století Prahou jezdily již třívozové stroje.:. Na začátku dvacátých let 19. století Prahou jezdily již třívozové stroje.

Typický motorový vůz (vlak MV 470) z počátku 20. let 20. století, podobné jezdily už během první světové války.:. Typický motorový vůz (vlak MV 470) z počátku 20. let 20. století, podobné jezdily už během první světové války.

Typická souprava z pražských ulic složená z motorového obousměrného vozu a dvou vlečných typu „plecháč“ (1928). Takové vlaky jezdily až do roku 1974.:. Typická souprava z pražských ulic složená z motorového obousměrného vozu a dvou vlečných typu „plecháč“ (1928). Takové vlaky jezdily až do roku 1974.

Další typická souprava z počátku 30. let minulého století z pražských ulic s vlečným vozem přezdívaným krasin, takové vlaky rovněž jezdily do roku 1974:. Další typická souprava z počátku 30. let minulého století z pražských ulic s vlečným vozem přezdívaným krasin, takové vlaky rovněž jezdily do roku 1974.

Jednosměrný vůz z roku 1936 přezdívaný ponorka, protože byl zcela uzavřený (za jízdy měl zavřené dveře). Do roku 1939 se u nás jezdilo vlevo.:. Jednosměrný vůz z roku 1936 přezdívaný ponorka, protože byl zcela uzavřený (za jízdy měl zavřené dveře). Do roku 1939 se jezdilo vlevo.

Podobný vůz jako ponorka, měl troje dveře, přezdívka mevro vznikla proto, že v té době v Praze byla Mezinárodní Výstava Rozhlasu (1948).:. Podobný vůz jako ponorka, měl troje dveře, přezdívka mevro vznikla proto, že v té době v Praze byla Mezinárodní Výstava Rozhlasu (1948).

První čtyřnápravový podvozkový velkoprostorový vůz řady T, tyto vozy byly postupně vyřazovány v letech 1976-1983.:. První čtyřnápravový podvozkový velkoprostorový vůz řady T, tyto vozy byly postupně vyřazovány v letech 1976-1983.

První prototyp nejrozšířenějšího vozu v Praze, sériové dodávky té-trojek začaly v roce 1962.:. První prototyp nejrozšířenějšího vozu v Praze, sériové dodávky té-trojek začaly v roce 1962.

Tramvaj T3SU (modifikace vozu T3) se lišila způsobem označení linky a některými detaily interiéru (například uzavřenou kabinou řidiče), tento typ vozů byl vyráběn pro Sovětský svaz (proto označení SU). (Foto z roku 2007):. Tramvaj T3SU (modifikace vozu T3) se lišila způsobem označení linky a některými detaily interiéru (například uzavřenou kabinou řidiče), tento typ vozů byl vyráběn pro Sovětský svaz (proto označení SU). (Foto z roku 2007).

Tříčlánkový obousměrný vůz, jezdí dodnes (avšak s novým nátěrem), část vozů byla nedávno rekonstruována. Model KT8D5 z roku 1985.:. Tříčlánkový obousměrný vůz, jezdí dodnes (avšak s novým nátěrem), část vozů byla nedávno rekonstruována. Model KT8D5 z roku 1985

Od roku 1995 byl zaváděn nový typ klasické tramvaje odvozený od té-trojky, ale s jiným designem. Model T6A5.:. Od roku 1995 byl zaváděn nový typ klasické tramvaje odvozený od té-trojky, ale s jiným designem. Model T6A5.

Hezký vůz, ale ve skutečnosti neúspěšný typ z ČKD, který měl četné závady a nebyl nakonec schválen do trvalého provozu. Nízkopodlažní model RT6N.:. Hezký vůz, ale ve skutečnosti neúspěšný typ z ČKD, který měl četné závady a nebyl nakonec schválen do trvalého provozu. Nízkopodlažní model RT6N.

V zásadě rekonstruovaná klasická té-trojka s novou elektrickou výzbrojí a upraveným interiérem (a moderním elektronickým orientačním systémem) – rekonstrukce probíhají od roku 2000; snímek z roku 2006 na barrandovské trati. Model T3R.P.:. V zásadě rekonstruovaná klasická té-trojka s novou elektrickou výzbrojí a upraveným interiérem (a moderním elektronickým orientačním systémem) – rekonstrukce probíhají od roku 2000; snímek z roku 2006 na barrandovské trati. Model T3R.P.

Nízkopodlažní tramvaj z Plzně. Model 14T z roku 2005.:. Nízkopodlažní tramvaj z Plzně. Model 14T z roku 2005. Škoda Holding na ní pracoval s designéry od Porsche.

Všechy fotoky: Archív DPP

Návrh designu nové tramvaje pro Prahu:. Budoucnost: Návrh designu nové tramvaje pro Prahu. Foto: Škoda Holdin