Šéf Daimleru předpokládá, že za deset let bude automobilka vyrábět místo současných vozů třídy A a B jejich nástupce ve více variantách i ve větším počtu. Celkově se ale produkce koncernu typově a rozsahem nebude lišit od té současné.

Přitom se Zetsche zmínil o možném postavení nového závodu ve „východní Evropě“. O uskutečnění takového kroku chce koncern předběžně rozhodnout až ve druhém čtvrtletí roku. Rozhodnuto není ani o tom, zda by byla taková továrna postavena v Polsku, Česku či Rumunsku, uvedl Zetsche.

Dosud se v souvislosti s předpokládaným přesunutím části výroby vozů značky Mercedes Benz hovořilo nejčastěji o rumunské Kluži a polské Vratislavi. V Česku by v případě postavení továrny působily už čtyři automobilky.

Nevýhodou může být nedostatek lidí

Česko má proti Polsku a Rumunsku výhodu v tom, že už tu působí sesterská skupina Daimleru MB – Tech, která se věnuje vývoji. Daimler také před třemi roky investoval do ústeckého závodu na náhradní díly pro svá auta.

Nevýhodou Česka se ale může stát nedostatek lidí. V automobilovém průmyslu tu pracuje 121 tisíc lidí a další se špatně hledají.

Státní agentura CzechInvest včera nechtěla plány Daimleru zatím nijak komentovat. O úvahách vedení automobilky pak nic nevědí na žatecké radnici, která může zájemcům z řad investorů nabídnout rychle se rozvíjející strategickou průmyslovou zónu Triangle.

„Je to pro nás úplně nová informace. Město nikdo z automobilky dosud nekontaktoval,“ řekl Právu místostarosta Žatce Aleš Kassal. V Triangle se prozatím usadily japonské firmy Hitachi a IPS Alpha, které produkují televizory s plochou obrazovkou. Česko ale může velkým investorům nabídnout prostory hned v několika připravovaných průmyslových zónách, upozornil Jiří Sochor z CzechInvestu.

Zástupci sesterské skupiny Daimleru, MB-Tech, která patří mezi největší automobilové vývojáře světa, podepsali podle Sochora předminulý týden se Západočeskou univerzitou v Plzni rámcovou smlouvu o spolupráci v oblasti vývoje automobilů.