"Víme o tom od včerejška a netýká se to jen naší banky,“ upozornila Kristýna Havligerová z České spořitelny.

Pokud je počítač trojským koněm napaden, může se internetbanking chovat nestandardně. Dokonce může požadovat údaje, které běžně k přihlášení nejsou potřeba. Banka připomíná, že pokud se tak stane, uživatel počítače by se měl odhlásit z aplikace a operaci ihned ukončit. Poté by měl kontaktovat klientské centrum banky.

Již v předešlých týdnech Českou republiku zaplavila řada falešných e-mailů, které odkazovaly na stránky tvářící se jako formulář České spořitelny, ve skutečnosti však sloužily podvodníkům k získání přístupových kódů k účtům.

"Zatím nevíme, zda pharming mají na svědomí stejní pachatelé jako sérii předchozích e-mailů,“ dodala Havligerová.

Phishing vs pharming

V obou případech je uživatel přesměrován na stránku, která se tváří jako formulář banky, ale ve skutečnosti slouží podvodníkům k získání přístupových kódů k bankovním účtům. Zatímco phishing lze snadno odhalit zkontrolováním správnosti webové adresy (URL), na níž se stránka nachází, u pharmingu je situace složitější. Zákeřný program, ukrývající se v počítači, totiž umí bez vědomí uživatele automaticky přesměrovat klienta ze stránek jeho banky na podvodný web. Z adresního řádku prohlížeče přitom není poznat, kde se klient vlastně nachází.

Podvodníkům už se phishingem podařilo oklamat několik lidí. Banka eviduje, že z účtů jejích klientů bylo odčerpáno několik desítek tisíc korun. Mezi poškozené patří i třiadvacetiletý mladík z Děčínska. Ten přišel o zhruba pět tisíc korun.