Například aliance SkyTeam, jejímž členem jsou také České aerolinie (ČSA), rozšíří od 30. března počet svých pravidelných linek o osm nových nonstop tras mezi Spojenými státy a londýnským letištěm Heathrow.

„Celkem půjde o jedenáct nových každodenních letů mezi Heathrow a Los Angeles, Houstonem, Atlantou, New Yorkem (letiště Johna F. Kennedyho a Newark Liberty), Detroitem, Minneapolis a Seattlem,“ sdělil předseda řídící rady SkyTeamu Leo van Wijk.

České aerolinie provozují přímou linku Praha–New York a pro přepravu cestujících do dalších amerických měst využívají spolupráce se svými partnery ze SkyTeamu – s Air France a americkými společnostmi Delta Air Lines, Continental Airlines a 
Northwest Airlines. Od loňského května nabízejí ČSA v rámci tzv. code-sharové spolupráce s Deltou i přímé lety z pražské Ruzyně do Atlanty.

„Dohoda o otevřeném nebi nám pro linky provozované s Deltou přinesla právní jistotu,“ řekla už dříve Právu mluvčí ČSA Daniela Hupáková.

Převažují výhody pro americké dopravce

Dohoda má ovšem i stinné stránky. Nahrává více americkým než evropským dopravcům. USA budou i nadále omezovat vstup evropských investorů do amerických aerolinek. Evropským leteckým společnostem navíc ani tato dohoda neumožňuje provozovat na území Spojených států vnitrostátní dopravu.

Tuto možnost přitom na evropském kontinentu nyní dostanou američtí dopravci. Continental, Delta a Northwest se tak v březnu stanou prvními americkými leteckými společnostmi od roku 1991, které získají přístup na londýnské Heathrow.

„Přístup většího počtu leteckých společností na Heathrow ale jistě uvítají cestující, kteří musejí při cestě do své cílové destinace přestupovat,“ zdůraznil van Wijk.