"Nárůst DPH se do konečných cen potravin doposud promítl opravdu jen minimálně. Výraznou část nárůstu obchody Tesco absorbovaly tak, aby negativní dopad zvýšení DPH zákazníci pocítili co nejméně," řekla mluvčí společnosti Tesco Stores ČR Lucie Turnovská.

Podobně hodnotí dopad vyšší sazby DPH na ceny potravin i mluvčí diskontních prodejen Plus David Kolář. "Po pečlivém monitoringu cen na maloobchodním trhu jsme provedli cenovou úpravu pouze u několika výrobků. Samotná změna ve finále nedosáhla ani rozdílu přechodu z pěti na devět procent DPH," uvedl Kolář.

Někteří obchodníci využili vyšší DPH k reklamě

Na strach lidí z růstu cen potravin kvůli vyšší sazbě DPH vsadily ve svém marketingu hypermarkety Kaufland. "Navýšení DPH? My zaručujeme stabilní ceny až do Velikonoc," stojí v inzerátech, které obchodní řetězec v těchto dnech zveřejnil v celostátních denících. Závazek stabilních cen, který platí od loňského 29. prosince, se týká původních cen s výjimkou týdenních akčních slev a zboží zařazeného do programu zaměřeného na nejnižší ceny vybraných potravin.

"Domníváme se, že změna sazby DPH nebude mít zásadní vliv na koncové ceny zboží pro naše zákazníky. Do nové ceny některých produktů se promítne pouze rozdíl v DPH, tedy čtyři procenta," řekl ČTK Petr Chadraba ze společnosti Ahold, která v Česku provozuje supermarkety Albert a hypermarkety Hypernova. Nicméně dodal, že u více než 1000 položek zboží bude společnosti Ahold i nadále držet nízkou cenu, aby minimalizovala dopad zvýšení DPH na zákazníky. "Jedná se o například o zboží z oblasti roztíratelných tuků, nápojů, mléčných výrobků či masa," uvedl Chadraba.

Vliv nárůstu sazby DPH na ceny se obchodníci snaží utlumit, protože mezi prodejními řetězci zuří cenová válka, kvůli které se již čtyři z nich v uplynulých letech rozhodly z Česka odejít.

Hotely v Praze sníží marže, na horách zřejmě zdraží

Reakce hotelů na růst nákladů a zvýšení DPH se liší podle místa působnosti. Většina pražských hotelů ceny kvůli konkurenci zatím nezvýšila a dopady reformy spíše promítnou do svých marží. Naopak regionální a horské hotely o zdražení uvažují, odkládají je ale až na konec zimní sezóny. Podle šéfa hotelové asociace Pavla Hlinky by ceny ubytování na horách a v menších městech mohly v průběhu roku vzrůst asi o pět procent.

Průměrné ceny v českých hotelech se výrazně liší podle kategorie. Noc v pětihvězdičkovém hotelu stojí zhruba 7000 Kč, ve čtyřhvězdičkovém 5000 korun, v hotelu se třemi hvězdičkami asi 2000 korun. Menší podniky v regionech pronajímají pokoje za 600 až 1000 korun. To jsou však takzvané pultové ceny, které dostane příchozí na recepci. Velké cestovní kanceláře, které do ČR vozí zahraniční turisty, mají zpravidla ceny několikrát nižší.