Mýtné se v ČR zatím vybírá na 1000 kilometrech dálnic a rychlostních silnic. Podle původní smlouvy k nim mělo do poloviny roku 2007 přibýt dalších 1200 kilometrů silnic první třídy. To se však kvůli problémům s výstavbou mýtných bran nestihlo a ministerstvo nakonec od této varianty ustoupilo.

Cena zakázky, 22 miliard korun včetně DPH za výstavbu a desetiletý provoz, se podpisem dodatku nemění.

Systém na "jedničkách" hotov 

Na necelých 200 kilometrech silnic první třídy začnou kamióny platit od ledna. Systém je na těchto komunikacích v podstatě hotov; Kapsch ho začal stavět v předstihu před uzavřením dodatku.

Většina nově zpoplatněných úseků silnic první třídy vede v místech, kde se do budoucna počítá s otevřením dálnice. Mýtné se bude vybírat také na silnicích, které propojují českou dálniční síť se zahraničím nebo vedou od dálnic k velkým městům. Průměrná sazba bude 1,9 koruny na kilometr, na dálnicích je dvojnásobná.

Dva tisíce kilometrů dálnic s mýtným od Kapsche 

Česká dálniční síť by měla být podle plánů ministerstva dokončena mezi lety 2013 a 2015. Její současná délka 1000 kilometrů se má do té doby zdvojnásobit. Mikrovlnný systém s ocelovými branami od firmy Kapsch tak bude stát na všech dálnicích v České republice. Změnu mýtné smlouvy schválila v srpnu vláda.

Dodatek podepsaný ve čtvrtek je již třetí v pořadí. První, uzavřený za ministra Milana Šimonovského, umožnil Kapschi rozdělit výstavbu na dvě etapy, dálnice a silnice první třídy, a navíc firmě přiznal některé další platby za úspěšné a včasné spuštění systému.

Nový ministr Aleš Řebíček jej po nástupu do funkce označil za nevýhodný pro stát a dohodl s firmou dodatek druhý, který ustanovení prvního dodatku mírnil ve prospěch státu.

Mýtné od letošního ledna platí pouze kamióny o hmotnosti 12 tun a více. Celkem jich je 246 000; podle odhadů zaplatí letos celkem 5,7 miliardy korun. Z toho stát musí Kapschi zaplatit téměř dvě miliardy za služby a jako první splátku systému. Od ledna 2009 se povinnost platit mýtné rozšíří i na malé náklaďáky od 3,5 tuny.

Ve hře je i rozšíření systému na silnice prvních a nižších tříd. Pokud analýzy ministerstva ukážou, že by se takový systém vyplatil, vypíše úřad na zhotovitele nový tendr. Šlo by však o čistě satelitní systém, který by se obešel bez bran a platby by hlídala družice.