Úvěr od EIB bude krýt národní podíl u projektů financovaných z programu Doprava. Umožní čerpání peněz z fondů EU na projekty dopravní infrastruktury. Podle návrhu banky se v rámci tohoto úvěru předpokládá podpis tří smluv. První z nich, která zajišťuje půjčku 14 miliard korun, dnes podepsal ministr financí Miroslav Kalousek. Finančním manažerem půjčky bude Státní fond dopravní infrastruktury.

Program Doprava je největším operačním programem a představuje až 22 procent peněz, které může ČR v příštích letech z evropských fondů obdržet. Češi budou mít pro roky 2007 až 2013 k dispozici 5,77 miliardy eur, tedy až 150 miliard korun. Peníze z tohoto programu jsou určeny především na rozvoj dálniční a železniční sítě.

Peníze půjdou do Fondu dopravy 

Tyto peníze výrazně navýší rozpočet fondu dopravy, který bude příští rok hospodařit s rekordní částkou 90,8 miliardy korun. Od státu sice fond dostane o 25 miliard korun méně než letos, pouze 45 miliard. Výrazně se ale zvýší právě příspěvek Evropské unie.

Většinovými příjemci dotací budou především státní investorské organizace Správa železniční dopravní cesty, Ředitelství silnic a dálnic a Ředitelství vodních cest, které peníze v tendrech následně rozdělí soukromým stavebním firmám.

Největší částky poputují na dostavbu dálnic D1 za Brnem a D8 do Ústí nad Labem nebo na nové železniční spojení pod pražským Vítkovem. Z operačního programu Doprava se bude platit především modernizace a rozvoj dopravních cest, které jsou součástí celoevropské sítě. Na seznamu staveb je třeba dálnice D1 mezi Kroměříží a Říkovicemi a Přerovem a Lipníkem nad Bečvou. Za evropské peníze by se měla stavět i rychlostní silnice R35 u Hradce Králové mezi Sedlicemi a Opatovicemi nebo R48 Rychaltice - Frýdek Místek.

Na dráze je to například železniční uzel v Břeclavi nebo nové železniční spojení pod pražským Vítkovem. Nemalá suma poputuje i na výstavbu třetího a čtvrtého železničního koridoru směrem na západ, respektive na jih.