Zdroj z dopravního podniku prozradil Právu, že došlo k předběžné dohodě mezi primátorem Pavlem Bémem (ODS) a ředitelem DP Martinem Dvořákem. Návrh bude předložen v nejbližší době radě města.

Podle zdroje jde o kompromis. Přestupní jízdenka, která nyní stojí 20 korun, by od 1. ledna podražila o šest korun, tedy zhruba o 30 procent. Původně DP požadoval zdražení až na 30 Kč. To však narazilo na nesouhlas prakticky všech stran na radnici, včetně primátora.

"Je to naprosto nereálný návrh," komentoval požadavek DP šéf finančního výboru magistrátu a předseda pražské ČSSD Petr Hulinský. Návrh na 26 Kč by tak zřejmě v ODS, která má v zastupitelstvu většinu, mohl projít.

Levnější elektřina i nové slevy

Podle Jiřího Witzanyho (SNK ED) by jednou z cest pro úspory v rámci dopravního podniku byla dohoda se společností Pražská energetika, kterou, stejně jako dopravní podnik, kontroluje magistrát, o výhodnějších cenách za elektřinu.

Tomáš Chalupa (ODS) se domnívá, že dopravní podnik by co nejvíce měl zjednodušit systém slev. "Co nejjasněji by měl definovat, kdo má slevu a proč," uvedl. Není podle něj například jasné, kdo je senior a proč by měl mít na slevu nárok člověk, který jde do předčasného důchodu, a ne ten, který chodí do práce déle.

Podnik ale naopak chce podle Dvořáka zavést nové slevy, například pro rodiny s dětmi nebo desetiměsíční kupony pro studenty.

Dražší jízdné než v New Yorku

Ale ani Strana zelených, která má v radě jednoho zástupce, se ke zdražení městské dopravy v metropoli kladně nestaví.

"Už nyní je jízdné v Praze dražší než v New Yorku. Tam vyjde jízdenka na něco mále přes dvacet korun, nehledě na průměrnou mzdu v USA," řekla Právu šéfka pražských zelených Petra Kolínská. Upozornila také na programové prohlášení rady, ve kterém je jednou z hlavních priorit dopravní politiky Prahy preference hromadné dopravy.

Obdobně vypadá i srovnání s okolími zeměmi. Například nepřestupná jízdenka v Berlíně na šest stanic v městské dráze S-Bahn stojí 1,20 euro, tj. 32,28 Kč. Platy v Německu v přepočtu jsou 4x vyšší než průměrné platy v Česku. V Barceloně je jízdné ještě levnější, tam se metrem jezdí za necelých 30 korun. I ve Španělsku jsou mzdy výrazně vyšší než v Česku.

Vzhledem k přehlcení pražských ulic automobily varují odborníci před nebezpečným efektem zdražení hromadné dopravy, a tím by byl trvalý růst individuální dopravy. O konečném zvýšení cen v pražské hromadné dopravě musí rozhodnout rada a později zastupitelstvo. Rada by konkrétní návrh na stůl mohla podle informací Práva dostat už v nejbližších dnech.