Hlavní obsah

Lodní hřídele z Vítkovic do Koreje přepravil Ruslan

Právo, Anna Bortlíčková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

OSTRAVA

Obřím nákladním letounem Ruslan dnes poslaly Vítkovice do Jižní Koreje dvě lodní hřídele, z nichž jedna má hmotnost přes 44 a druhá 16 tun. Ostravská firma Vítkovice Heavy Machinery, největší strojírenská dcera skupiny Vítkovice Holding, zásilku naložila na letišti Leoše Janáčka v Mošnově.

Článek

Z ostravského letiště Ruslan s nákladem odstartoval v 16 hodin. Hřídele jsou určeny pro dvoutaktní dieselové lodní motory, jaké se vsazují do nákladních lodí a trajektů. "O přepravu hřídelí letadlem nás požádali Korejci, aby se doba zkrátila na minimum. Přeprava lodí totiž trvá sedm týdnů, letadlem pouze dvanáct hodin," řekl generální ředitel Vítkovic Jan Světlík.

Letecká doprava je výrazně dražší

Samozřejmě, letecká přeprava je mnohonásobně dražší. "Korejci nám neřekli cenu, ale odhadujeme, že to může být 400 tisíc dolarů. Přeprava té menší hřídele, která se vejde do kontejneru, lodí by stála 2500 dolarů," srovnal dopravní náklady, které ale hradí korejský zákazník. Přitom hodnota větší hřídele je 380 tisíc a menší 180 tisíc dolarů, dodal. Nicméně pro Korejce je důležitá úspora času. "Jednodenní penále za zpoždění při spuštění nové lodi je až milión dolarů," řekl Světlík a dodal, že korejské strojírenství zažívá obrovský rozmach, tamní strojírenské firmy počítají s růstem 100 a 200 procent během tří let.

V letadle se pokládaly koleje

Už samotné nakládání lodních hřídelí do letounu nebylo nijak jednoduché. Napřed bylo třeba uvnitř stroje nainstalovat koleje, což trvalo několik hodin. Větší hřídel, která má hmotnost 44,6 tuny a délku bezmála sedm metrů, pak z tahače položil jeřáb na koleje, po nichž byla posunuta do letounu. Za ní byla naložena menší, 16tunová a přes 5,5 metru dlouhá hřídel. "Šlo o mimořádnou akci. Menší hřídele zákazníkovi letecky přepravujeme, ale z letišť v Německu nebo Rakousku. Tak velkou hřídel jako nyní jsme dosud letadlem neposílali," řekl šéf prodeje lodních dílů Vítkovice Heavy Machinery Miloš Holý.

Ostravská strojírenská společnost je jedním z největších výrobců lodních hřídelí, na světovém trhu se zalomenými hřídelemi pro dvoutaktní dieselové lodní motory si dlouhodobě drží 15 až 18procentní podíl. Letos dodá světovým loděnicím a producentům lodních motorů kolem 200 hřídelí, loni jich vyrobila 180. Vítkovice Heavy Machinery vyrábějí lodní hřídele především pro Čínu a Jižní Koreu, které jsou lídry světového průmyslu ve stavbě lodí. Kolem 30 procent hřídelí vyrobených ve Vítkovicích putuje do lodního průmyslu v Evropě.

Reklama

Výběr článků

Načítám