"Například na dálnicích stoupl za posledních patnáct let provoz o 240 procent, ale finanční prostředky na generální opravy a údržbu jsou letos na úrovni šedesáti procent z roku 1992," upozorňuje generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Alfred Brunclík.

Na opravy a rekonstrukce 5800 kilometrů silnic první třídy má tak letos ŘSD k dispozici necelou jednu miliardu korun, a na téměř 1000 km dálnic a rychlostních silnic bude moci použít pouhých 300 miliónů Kč. "Celkem bychom potřebovali dvě miliardy. Na opravy nám tedy chybí přes 700 miliónů korun," sdělil ČTK ředitel provozního úseku ŘSD Otakar Vacín.

Varující je zejména stav nejstarší a nejvytíženější dálnice D1 (Praha-Brno). Rekonstruovány na ní letos podle Vacína budou nanejvýš dva úseky. Jinak zbývá pouze na záplatování největších děr.

Fond dopravy váhá s převodem peněz

Kritický nedostatek financí na opravy je zarážející. Silničáři totiž měli kvůli rekordně mírné zimě zhruba o jednu miliardu korun nižší náklady na údržbu komunikací, než se plánovalo.

Problémem ovšem je, že Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) ještě Ředitelství silnic a dálnic neumožnil, aby stamilióny ze zimní údržby mohlo nyní použít na opravy vozovek a mostů. Ministr dopravy a předseda výboru SDFI Aleš Řebíček (ODS) přitom již v únoru tvrdil, že tyto úspory bude nejrozumnější využít právě na posílení oprav.

Více peněz se ale nedočkali ani železničáři. Ti zase požadovali, aby se úspory ze zimní údržby silnic věnovaly na zlepšení nedobrého stavu železničních přejezdů. "Nemám informace, že by se v této věci něco stalo. Pokud by se to mělo řešit, tak na úrovni SFDI," řekl Právu tiskový mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Fond dopravy je ovšem od 26. dubna bez šéfa. Výkonný ředitel SFDI Pavel Švagr byl na návrh Řebíčka odvolán a jeho nástupce bude jmenován až po skončení výběrového řízení.

ŘSD: ročně by se mělo vynakládat 11,5 mld.

Aby se chátrání komunikací zastavilo, bylo by potřeba na opravy a běžnou údržbu silnic první, druhé a třetí třídy v Česku ročně vynakládat nejméně 11,5 miliard korun. Podle Brunclíka by se proto měly hledat další zdroje peněz například ve spolupráci se soukromých sektorem. Vždyť kvůli nedostatku financí a nedokonalé legislativě se zpožďuje i plnění programu rozvoje dopravní infrastruktury.

Zatímco dnes měří dálniční síť ČR 640 kilometrů, do roku 2013 se má prodloužit na 948 km, což si na nákladech vyžádá nejméně 146 miliard korun.

Rychlostních silnic plánuje stát postavit dokonce 886 km a potřeba na to bude přes 200 miliard Kč. Tím méně peněz ale zbude i v příštích letech na opravy. Řidiči se tedy zřejmě budou muset smířit s tím, že vozovek připomínajících tankodromy ještě přibude.