"Zpočátku někteří řidiči vůbec mýtné neplatili, nyní spíš zkoušejí různé finty, jak se hrazení poplatku vyhnout. Nejčastěji měli na palubní jednotce nastavený jiný počet náprav než má jízdní souprava ve skutečnosti, čímž byla stanovena i nižší sazba mýtného," řekl Nejedlý. Šoféři také mají často špatně nastavené palubní jednotky Premid.

Celníci řeší na místě jen menší porušení předpisů. Pokud řidič tahače projede bez placení úsek dálnice s několika mýtnými branami, nečeká ho již bloková pokuta, ale správní řízení. V něm mu hrozí sankce až 50 000 korun.

Severočeští celníci mají k dispozici na dálnici D8 a kousku rychlostní silnice R 63 dva speciálně vybavené vozy. "Zařízení, které je v nich instalované, dokáže rozeznat chybně nastavenou či vypnutou palubní jednotku. Finty jako je zařízení zabalené v alobalu nebo sprejem postříkané sklo, které pak má odpuzovat rádiové vlny, nefungují," varuje Nejedlý.

Mobilní hlídky navíc přistihly během ledna i 115 řidičů osobních a nákladních aut do dvanácti tun, kteří neměli na předním skle vylepenou dálniční známku. Za tento přestupek celníci udělili blokové pokuty za 88 300 korun.

Desítky řidičů proto ani na dálnici nenajíždějí a zkoušejí projíždět po silnicích I. a II. třídy v obcích jako je Telnice či Libouchec na Ústecku. Zatímco podle starosty Telnice Jaroslava Doubravy (KSČM) projedou obcí denně desítky těžkých nákladních souprav, v sousedním Libouchci to jsou podle starosty Jiřího Štěrby (SNK-ED) stovky kamiónů.