"Obchodníci se často snaží vyjít svým zákazníkům vstříc a umožňují výměnu nevhodných dárků. V některých případech jsou dokonce ochotni vrátit peníze, pokud si zákazník žádné náhradní zboží nevybere," uvedla Petra Vaňková ze Sdružení obrany spotřebitelů (SOS), jež ještě před svátky provedlo průzkum mezi patnácti prodejci z řad obchodních řetězců a známých obchodů.

Náporu zákazníků nyní čelí například pracovníci zákaznického oddělení obchodů s oděvy a textilem Marks & Spencer. V těchto dnech řeší v průměru dvoj- až trojnásobný počet žádostí o výměnu svetrů, košil, kalhot či spodního prádla, než je běžné. "U nás jde teď většinou o výměny. Lidé chtějí například vyměnit zakoupené zboží za jinou velikost nebo jiný produkt," řekla ČTK mluvčí sítě obchodů Marks & Spencer Renata Fišerová.

Řetězec Tesco za vánoční dárky, které spotřebitelé nechtějí, vrací peníze, případně je vymění za jiné. "Zákazníci mohou produkty vracet v jakékoli provozovně Tesco, tedy nejen tam, kde ho zakoupili, ale kdekoli, kdykoli, bez časového omezení," uvedla jeho mluvčí Jana Matoušková.

Nejčastěji chtějí lidé vyměnit textil a obuv. Důvod je prostý: obdarovanému totiž často "nesedí" velikost nebo se nezamlouvá například barva. Při vrácení či výměně oděvů však platí podmínka, že zboží musí být nenošené. U všech vracených výrobků je pak samozřejmostí jejich nepoškozenost, někteří obchodníci ale například požadují, aby zboží mělo originální obal. "Zákazník nesmí zapomenout ani účtenku a visačku, která je součástí produktu, a to zejména u oblečení a obuvi," upozornila Matoušková.

Dárek přes internet lze vrátit bez udání důvodu

Specifická je situace u dárků pořízených přes internet či jiným způsobem na dálku, tj. přes fax, telefon či třeba dopis. Toto zboží lze podle zákona vrátit do 14 dnů od jeho pořízení, a to bez udání důvodu. Prodávající pak musí do 30 dnů od odstoupení od smlouvy vrátit peníze a nesmí po spotřebiteli požadovat žádné sankce za odstoupení. Tato možnost ale neplatí například pro CD a DVD s porušeným obalem.          

"Spotřebitel je tak lépe ochráněn, protože nakupoval věc nebo službu, kterou neměl možnost si prohlédnout," vysvětlila Picková tuto nadstandardní ochranu zákazníka.

"Pokud spotřebitel nakupuje na dálku a zboží či služba se mu z nějakého důvodu nelíbí, nemusí své odstoupení zdůvodňovat. Měl by napsat dopis - nejlépe doporučeně s dodejkou - na adresu prodávajícího, že odstupuje v zákonné lhůtě. V dopise je vhodné specifikovat, o jaké zboží se jedná, v jaké je ceně a kdy bylo převzato. Je také dobré uvést, jakým způsobem by měl prodejce vrátit peníze (složenkou, převodem apod.). Zboží je možné vrátit společně s dopisem, popřípadě po obdržení peněz," uvedla Picková.