Mýto má v Česku na 970 kilometrech dálnic a rychlostních silnic naostro odstartovat už 1. ledna 2007. Předcházet tomu zřejmě bude čtrnáctidenní pilotní provoz.

Na otázku Práva, proč už celníci auta nemají, odpověděl v pátek mluvčí Kapsche Evžen Staněk: "Malé zpoždění nastalo právě tím, že přihlášení všech těchto automobilů pro provoz v České republice provádíme my jako generální dodavatel elektronického systému mýtného."

Dodání pětadvaceti aut celníkům vyplývá ze zadávací dokumentace projektu elektronického mýtného. Podle Kapsche tak už bude v ČR vše připraveno pro úspěšné spuštění mýta. To budou platit nákladní vozidla o hmotnosti dvanáct a více tun. Sazby vyhláškou stanovilo ministerstvo dopravy (MD) a v průměru budou 4,05 Kč za kilometr. Odstupující ministr dopravy Aleš Řebíček odhaduje, že za první rok by se mohlo vybrat až pět miliard korun.

Pokuta může být až půl miliónu

Kamióny i další vozidla, jichž se mýto bude týkat, musí vlastníci včas vybavit palubními jednotkami premid, jež dostanou po složení kauce 1550 korun. Správnou funkci palubní jednotky bude řidič povinen ověřovat před každým vjezdem na zpoplatněné komunikace. Na těch už Kapsch postavil 167 bran, jež budou od 1. ledna evidovat projíždějící vozidla a kontrolovat, jestli mýtné transakce probíhají správně.

Celníkům dala novela zákona o pozemních komunikacích oprávnění zastavovat mýtným systémem označená vozidla a vymáhat od řidičů pokuty za nezaplacení mýta. Ty mohou podle zmíněného zákona dosáhnout až 500 tisíc korun.