Záporné stanovisko firmy obsahuje dopis, kterým viceprezident společnosti Raimo Mansikkaoja odpověděl meziříčskému starostovi Jiřímu Částečkovi (ODS). Ten ho před čtrnácti dny požádal o vyjádření.

"V uplynulých několika měsících jsme se soustředili na proces strategického plánování. Jeho výsledkem bylo rozhodnutí nepokračovat v našem projektu vybudování další výrobní kapacity v Průmyslové zóně Lešná," informoval Mansikkaoja a omluvil se, že tento proces trval déle, než se očekávalo, a že zajisté způsobil nejistotu a zmatek ve městě a okolí.

Firma Nokian Tyres oznámila zájem vybudovat v Průmyslové zóně Lešná továrnu na ploše 20 hektarů loni na podzim. Investovat do ní chtěla asi 8,5 miliardy korun. V projektu počítala s roční produkcí osmi miliónů převážně zimních pneumatik pro osobní vozy. Proti výstavbě gumárenského závodu se postavilo mnoho obyvatel dotčené lokality i ochránci přírody. Životní prostředí v okolí Valašského Meziříčí podle nich už výrazně zhoršuje chemická továrna Deza. Odpůrci finského záměru se dokonce obrátili na soud s žalobou proti postupu ministerstva životního prostředí, které dalo ke stavbě souhlas.

Odpor obyvatel se stal zřejmě hlavním důvodem, proč finský investor začal váhat. Představitelé firmy dali najevo, že o umístění továrny jednají také v Polsku a na Slovensku. "Rozhodnutí finské strany respektujeme," reagoval starosta Částečka. Radnice nyní bude vyjednávat s dalšími zájemci o vstup do průmyslové zóny. "Jednáme s textilními firmami z Jižní Koreje a Švédska, které jsou subdodavateli automobilky Hyundai, a s tuzemskou společností, zabývající se železniční kontejnerovou přepravou. Jednání s nimi jsou na počátku," zdůraznil starosta.

O zónu mají zájem místní podnikatelé

O průmyslovou zónu, jejímiž největšími slabinami jsou chybějící technická infrastruktura a nedostatečné dopravní napojení, mají zájem také místní podnikatelé. "Jejich příkony jsou poměrně malé, nynější infrastruktura by jejich potřeby mohla pokrýt. Kromě toho by přemístění těchto aktivit ulehčilo centru města, zahlcenému dopravou a zatěžovanému podnikáním obecně," uvažuje Částečka.

Radní Valašského Meziříčí se před lety snažili do nové průmyslové zóny přilákat také nizozemský koncern Philips. Ten si však nakonec vybral pro stavbu továrny na výrobu barevných obrazovek nedaleké Hranice na Moravě. Představitelé města věří, že investoři začnou mít o jejich zónu větší zájem poté, co se podaří dokončit dálnici z Olomouce do Ostravy a rychlostní silnici, která ji spojí i se Zlínským krajem.