"Jednání velkých hráčů menší firmy nepoškodilo, "řekl Filip Vrána z tiskového odboru antimonopolního úřadu. Výkup lahví se navíc podle Vrány řídí samostatným zákonem o obalech a není v kompetenci antimonopolních úředníků.

V Česku je podle odhadů 250 až 270 miliónů starých pivních lahví typu NRW. Gambrinus, Budějovický Budvar, Staropramen a Starobrno už je ale nepoužívají.

Malé pivovary se obávají, že budou muset z obchodů vykupovat i ty lahve NRW, které původně plnili velcí konkurenti. Výrazně by jim tak vzrostly náklady. Hodnota všech lahví starého typu, které nyní kolují na trhu, je podle odhadů zhruba tři čtvrtě miliardy korun. Jedna láhev obíhá na trhu v průměru třicetkrát a za celý rok se jich v celé republice naplní zhruba 2,5 miliardy kusů.

Antimonopolní úřad dostal čtyři podněty. Jedním se úředníci nezabývali, protože odkazoval právě na zákon o obalech, upřesnil Vrána. Ve třech zbylých si pivovarníci stěžují především na výrobce Gambrinusu Plzeňský Prazdroj, který přišel s novým typem lahví jako první. Prazdroj by měl staré láhve vykupovat rok po zavedení nových obalů. A tak to také dělá, tvrdí antimonopolní úředníci.