Snížení tržeb po 6. listopadu, kdy začala nová opatření na letištích platit, potvrdila Lenka Vejvalková ze společnosti Prospekta Móda Cz. Ta provozuje na pražském letišti pět obchodů, mimo jiné i s kosmetikou, nápoji a potravinami. "Tržby se nám určitě snížily," řekla Vejvalková. Důvodem je podle ní nepohodlí, které nový systém cestujícím přináší. "Pro cestující je nepohodlné mít všechno v plastikových sáčcích," vysvětlila. To podle ní platí zejména pro větší láhve s alkoholem a nápoji.

Společnost Prospekta se kvůli snížení tržeb pokusí vyjednat s Letištěm Praha nižší nájem. Vejvalková však nepředpokládá, že by se snížení nájmu podařilo dosáhnout. Za pravdu jí dává marketingový ředitel letiště Jiří Pos. "Výše nájemného jsou závazným výsledkem otevřených výběrových řízení, a proto ani nelze uvažovat o jejich změnách," řekl.

Pokles tržeb očekává jednatelka společnosti Acron Czech Marie Zelenková. Acron Czech provozuje na letišti tři prodejny Duty Free. "Celkový pokles tržeb očekáváme okolo deseti až 15 procent," odhaduje Zelenková a dodává, že nová opatření zdržují prodej.

Zelenková také upozorňuje na další možný problém. "Zaznamenali jsme případ, kdy cestujícímu bylo konfiskováno zboží nakoupené v prodejně Duty Free v Praze, zabezpečené v souladu s přijatým opatřením, a to při přestupu v Curychu do další země EU s tím, že zboží není opatřené v souladu s jejich opatřením," tvrdí. Častější výskyt těchto situací by podle ní mohl ovlivnit nákupy v bezcelních obchodech v Praze.

Někteří obchodníci pokles nezaznamenali

Ne všichni obchodníci si na snížení tržeb stěžují. Kryštof Kmoch ze společnosti Unimex, která má na letišti osm obchodů, se negativního dopadu bezpečnostních opatření na tržby obával. Nyní si však pochvaluje informační kampaň letiště a tvrdí, že tržby neklesly. "Probíhá to až překvapivě hladce, zákazníci jsou s tím smíření," řekl Kmoch.

Jediný zádrhel vidí Kmoch v tom, že někteří zákazníci nevědí, kolik tekutin si mohou do letadla vzít. Omezení na množství látky přinesené z domova tak vztahují i na nakoupené zboží. Někteří zákazníci podle Kmocha nevědí, že zboží zakoupeného v bezcelních obchodech se žádná omezení netýkají. [celá zpráva] "Rozdíl je jen v tom, že zákazníci dostanou pytlík navíc. Neustále jim to vysvětlujeme," řekl Kmoch.